EL: Sundhedsfaglig forsvarlig aftale sikrer pårørende mulighed for besøg på plejecentre

Alle Folketingets partier – undtagen Venstre, har indgået en aftale om initiativer for svækkede ældre i forbindelse med COVID-19.

Enhedslistens sundheds- og ældreordfører Peder Hvelplund siger:

Det er særdeles glædeligt, at vi nu sikrer, at beboere på plejehjem igen kan få besøg af deres nære pårørende. For Enhedslisten har det været afgørende, at det sker på en sundhedsfaglig forsvarlig måde, for både ansatte, beboere og pårørende, så vi undgår øget risiko for smittespredning. Ressourcer til flere ansatte, adgang til test og værnemidler for både ansatte, beboere og pårørende og klare retningslinjer er konkrete resultater, vi har opnået.

Ældre, der er visiteret til rengøring i eget hjem, har i flere kommuner oplevet at måtte undvære rengøring. Vi har nu sikret, at de både får rengøring, og de, der har behov, skal tilbydes en grundig rengøring først. Det mangler da også bare. Det er uanstændigt, når borgere, der ikke selv er i stand til at gøre rent, skal gå i flere uger uden rengøring. Derfor var det afgørende for Enhedslisten at få sikret en løsning for de borgere.

Det er positivt, at der nu er sikret initiativer, der kan hjælpe pårørende til svækkede ældre, som f.eks. demente. Pårørende, der yder en enorm indsats, uanset om deres nære bor der hjemme eller på plejecenter, har ikke fået den støtte og aflastning, som er påkrævet under COVID-19 udbruddet. Det er jeg glad for, vi nu begynder at rette op på.