— Kommuner og regioner, Velfærd,

Enhedslisten ikke med i udligningsaftale: Frygter dårligere ældrepleje og ringere daginstitutioner

Enhedslisten har trukket sig fra forhandlingerne om en udligningsreform. Partiet peger på, at kommuner bliver stemplet som ”rige” uden at være det. Vi frygter dårligere ældrepleje, ringere daginstitutioner og generelt dårligere velfærd i en række kommuner, som slet ikke kan betragtes som rige, siger Enhedslistens kommunalordfører, Jette Gottlieb.

Samtidig hæfter partiet sig ved, at regeringen ikke ville give en garanti for, at de allerfattigste kommuner ikke ender med at betale, trods intentioner om det modsatte.

Jette Gottlieb siger:

• Der er en hel del kommuner, der skal betale for den her reform, som slet ikke har penge tilovers. Det er kommuner, som i forvejen mangler pædagoger til børnene, og hvor der i forvejen mangler tid i ældreplejen. Det risikerer vi, bliver værre nu, og så er opgaven jo ikke løst.

• Enhedslisten forsøgte at få en garanti for, at de fattigste kommuner ikke vil stå med en del af regningen. Det kunne vi ikke få. Der står sort på hvidt i aftaleteksten, at også de fattigste kommuner kan risikere at tabe på aftalen. Det blev dråben for Enhedslisten.

• Vi har hele vejen igennem været enige i ønsket om at skabe en mere fair fordeling mellem kommunerne, og vi har kæmpet hårdt for, at der bliver tilført flere penge. Derfor mener vi også, at det er positivt, at der flyttes penge fra de rigeste kommuner til de fattigste, og at der flyttes penge fra øst til vest. Men vi er bestemt ikke enige i, at der ligefrem er velfærd tilovers i hele 24 kommuner, som regeringen øjensynligt mener, og derfor har vi nu forladt forhandlingerne.