— Boligpolitik

Ny boligaftale baner vejen for hurtigere renovering, billigere boliger og mere uddannelse

Enhedslisten har netop sammen med et flertal af Folketingets partier indgået en aftale om at fremrykke Landsbyggefondens indsatser for 2020-2026. Enhedslisten kæmpede hårdt for at sikre aftalen en både grøn og socialt retfærdig profil. Partiet kæmpede for et endnu større renoveringsbeløb og en grønnere aftale, og det er lykkedes at sikre både lærepladser i byggeriet, bane vejen for flere billige boliger og afvikle ventelisten for renoveringer.

Enhedslistens boligordfører, Søren Egge Rasmussen, udtaler:

• Efter langvarigt pres på regeringen er lykkedes at få lavet en boligaftale, som indeholder klare aftryk af Enhedslistens politik. For os er det vigtigt, at vi både sikrer markante energiforbedringer, og at aftalen samtidig har en social profil, der kommer de mange mennesker til gode, som har brug for en billig bolig. Det har vi banet vejen for med denne aftale. Desuden får vi afviklet ventelisten for de mange lejere, der går og drømmer at få renoveret deres bolig.
  • I Enhedslisten er vi særligt glade for, at det med denne aftale lykkedes os at få sikret 3400 lærepladser. Dermed sikrer vi ikke blot bedre boliger og sætter gang i økonomien. Vi tager også et stort ansvar for at uddanne unge mennesker til arbejde i byggeriet. I en tid, hvor vi står over for en potentielt enorm økonomisk krise, kan det blive ekstra svært at skaffe praktikpladser. Derfor er det vigtigt, at vi politisk side påtager os det uddannelsesansvar.
  • For os i Enhedslisten er det vigtigt at udvikle de almene boliger, og vi er glade for, at vi har fået med i aftalen, at barrierer og muligheder for bofællesskaber i boligforeninger skal undersøges, og samarbejdet mellem boligforeninger og socialøkonomiske virksomheder skal evalueres. Der er stærke fællesskaber i boligforeninger, og jeg tror, det kan udbygges og fornyes. Det er alt sammen noget, som skaber gode boligområder for de tusindvis af mennesker, som bor alment i Danmark.