— Velfærd

EL: Statsministeren er ikke af krogen

Statsministeren sluttede sin åbningstale af med at love, at vi skal skabe grønne arbejdspladser, at uligheden ikke må stige, og at vi fortsat skal investere i velfærden, det lyder godt, men vi i Enhedslisten vil holde hende op på, at de løfter bliver til politisk handling. Enhedslistens politiske ordfører siger ”flotte løfter får ikke statsministeren af krogen.”

Pernille Skipper siger:

• Vores bekymring er selvfølgelig, at al deres snak om hockeystave betyder, at de vil bruge velfærden som undskyldning for at udskyde de store beslutninger om klimaet. Men der er INGEN modsætning mellem velfærd, lighed og klimahandling. Både Radikale og Socialdemokraterne har desværre bidraget til den fortælling den seneste tid, og Enhedslisten vil bruge finanslovsforhandlinger og klimaforhandling på at modsætte os den fortælling. Vi kan ikke leve med en finanslov, der øger uligheden eller sender den grønne regning til vores velfærd, og vi kan ikke leve med klimahandlingsplaner, der ikke når målene.
  • Statsministerens snak om mere straf er for letkøbt. Efter et forår og sommer hvor racisme og diskrimination har været diskuteret ivrigt, så undrer det mig meget, at statsministeren bliver ved med at tale om straf og ikke har ét eneste bud på forebyggende tiltag. Særligt når forskningen og virkeligheden viser os, at det er her, der er reel effekt.
  • Jeg er rigtig glad for, at statsministeren markerer, at vi ikke må sende regningen for krisen til de lavest lønnede. Men hun burde følge de flotte ord og tak for indsatsen til alle sosu’er, sygeplejersker og øvrige offentligt ansatte op med handling og afsætte en lige- og lavtlønspulje til de offentlige overenskomstforhandlinger næste år.