— Demokrati, Sundhed og psykiatri,

Enhedslisten: Venstre tager folkesundheden som gidsel i deres politiske spil

Venstre blokerer nu for at hastebehandle det lovgrundlag, som skal sikre, at de danske coronamink kan slås ned. Den beslutning kritiserer Enhedslistens sundhedsordfører, Peder Hvelplund, i skarpe vendinger.

Peder Hvelplund siger:

• Venstre tager simpelthen folkesundheden som gidsel i deres politiske spil med regeringen. Jeg bor selv i Nordjylland, hvor vi står med en akut og alvorlig trussel lige nu. Der skal handles resolut, så vi får smitten fra en potentielt vaccineresistent coronavirus under kontrol. Det er direkte uansvarligt, at Venstre vælger at spænde ben for sygdomsbekæmpelsen i stedet for at sikre folkesundheden.
  • Vi står med et potentielt nyt Wuhan. Det er meldingen fra Statens Serum Institut. I værste fald kan Nordjylland blive arnestedet for en ny vaccineresistent virus, som kan sprede sig globalt. Derfor skal vi handle så hurtigt og sikkert som muligt. Det er som om Venstre slet ikke har forstået alvoren af situationen. Vi ved at virussen spredes meget hurtigt, og den venter ikke på politiske processer og magtkampe. Det er tid til handling.
  • Naturligvis er det utjekket, at regeringen kommer halsende med hastelovgivning på en ordre, som de har givet. Men den skal de have, så vi kan sikre vores samfund og leve op til vores internationale ansvar. Regeringens store fejl her, er at de handler alt for sent, ikke at de vil gennemføre en hastelov nu. Det har Venstre totalt misforstået.
  • Jeg bliver ærligt talt vred, når jeg ser, at Venstre vil spænde ben for indsatsen mod corona i Nordjylland. Indsatsen kommer i forvejen for sent, og det kan have helt uoverskuelige konsekvenser, hvis Venstre forhaler processen endnu mere. Lige nu lever nordjyder under en række restriktioner for at opdæmme smitten, og så skal virussen ikke samtidigt kunne sprede sig hos mink.