— Miljø og fødevarer

Enhedslisten: Kæmpe sejr for naturen!

Efter mange års tragisk biodiversitetskrise bliver der endelig sat et stort beløb af til naturen i finansloven. Naturen har allermest brug for plads, og det er netop, hvad vi med finanslovsaftalen sørger for. Over de næste fire år etableres 75.000 hektar urørt skov, hvor motorsaven stoppes, og naturen får ro og fred til at genetablere sig. Der laves 15 naturnationalparker rundt omkring i hele landet, hvor der udsættes vilde heste og kvæg, som skal være med til at kickstarte økosystemerne.

Men den største sejr for Enhedslisten er etableringen af et Biodiversitetsråd, der, ligesom Klimarådet, skal holde Folketinget og fremtidens politikere i ørene, og sørge for, at der fremover bliver prioriteret plads og penge til naturen i hele Danmark.

Enhedslistens naturordfører Mai Villadsen siger:

• Dagens aftale gør mig simpelthen så stolt. I årevis har naturen i Danmark været svigtet. Nu giver vi den endelig mere plads. Det er virkelig på tide.
  • Den største sejr for Enhedslisten er etableringen af et biodiversitetsråd. Det skal være naturens vagthund, og besættes af eksperter som skal sikre, at naturen bliver prioriteret på Christiansborg i fremtiden. Det er jeg uendelig stolt over endelig er lykkedes.
  • Med aftalen får vi også beskyttet Øresund bedre. For Enhedslisten vil det næste skridt for naturen være at etablere områder med urørt hav. Det vil vi kæmpe for de næste år i Folketinget.