— Handicap og ældre, Velfærd,

Finanslov: Enhedslisten har fået 1.000 flere ansatte i ældreplejen

Enhedslisten har sammen med regeringen, SF, Radikale og Alternativet i dag fået den del af årets finanslov på plads, som handler om de store velfærdsområder. Enhedslistens hovedkrav til finansloven var flere hænder i ældreplejen. Nu er der afsat midler til at sikre 1.000 nye ansatte, og det er et historisk løft, siger politisk ordfører Pernille Skipper:

• 1.000 nye ansatte i ældreplejen er det første og største reelle løft af ældreplejen, vi har set i mere end et årti. Skiftende regeringer har skåret med den ene hånd og derefter pralet af penge, som ikke engang dækkede hullet. Det er slut nu. De nye 1.000 ansatte er for første gang i over ti år et reelt løft af ældreplejen, og det er første vigtige skridt i retning af ordentlig tid til omsorg og bedre faglighed i ældreplejen.
  • Det er fundamentalt i et velfærdssamfund, at man kan føle sig tryg, uanset hvor man er i livet. Og at vi alle sammen kan vide os sikre på, at vi også bliver hjulpet den dag, vi får behov for det. De fleste ældre er ekstremt beskedne i deres ønsker til rengøring, omsorg og hjælp. Som samfund giver vi dem endnu mindre, og det kan vi ikke være bekendt.
  • Vi kender alle sammen nogen. Eller har set historierne i medierne. Ældre, der stort set aldrig kommer uden for en dør. Mennesker, der sidder med våd ble i flere timer. Eller som ikke kan få hjælp til at komme ud af sengen før langt op ad formiddagen. Det er ikke værdigt. Og det er ikke ordentligt over for de ansatte, der knokler til lav løn under ringe forhold. Det tager vi et stort skridt i retning af at komme væk fra i dag.
  • Den her finanslov er et ægte løft til velfærden. Vi er rigtig glade for, at der også er kommet flere penge til minimumsnormeringer og et stort løft til ungdomsuddannelserne. Det er vigtige forbedringer, og det betyder rigtig meget for vores velfærdssamfund, at vi endelig går i den rigtige retning.

Fakta om aftalen:

Enhedslisten satte sig som mål og hovedkrav til årets finanslovsforhandlinger, at der skal ske et markant løft på ældreområdet.

I finansloven bliver der afsat 425 mio. kroner i 2021 stigende til 500 mio. kroner varigt. Det giver ca. 1.000 nye ansatte i ældreplejen.

Pengene bliver tildelt kommunerne på betingelse af, at de også sender allerede ansatte ufaglærte i uddannelse, så det sikres, at der kan ske et fagligt løft.

Der er i dag ca. 15.000 ufaglærte ansatte i ældreplejen, og der er mangel på uddannede social- og sundhedsmedarbejdere. Det estimeres, at der om ganske få år vil mangle helt op til 40.000 uddannede social- og sundhedsmedarbejdere.