En finanslov for arbejdsløse og dem med lave indtægter

Enhedslisten har i dag sammen med regeringen, SF og Radikale sat sidste punktum for årets finanslov. Særligt er Enhedslisten glad for, at de politiske tiltag, der skal stimulere dansk økonomi i en krisetid, har fokus på dem med de lave indtægter og de arbejdsløse, og at krisepolitikken generelt har en god social balance. Klimabistanden er også en særligt vigtig sejr for Enhedslisten.

Pernille Skipper siger:

• Overordnet står vi nu med en finanslov, der både investerer i vores velfærdssamfund, tager vigtige grønne skridt og samtidig håndterer den økonomiske krise på en måde, der ikke rammer arbejdsløse og dem med lave indtægter. Det er et reelt nybrud i krisepolitikken i Danmark. Det har været helt fundamentalt for Enhedslisten at holde regeringen fast på, at de milliarder, der skal stimulere dansk økonomi i krisen, skal have en både grøn og social retfærdig retning.

• Det var afgørende for Enhedslisten, at penge, der skal hjælpe de trængte hoteller, restauranter, biografer og lignende, bliver givet på en måde, så de særligt kommer mennesker med lave og jævne indtægter til gavn. Og vi har sikret, at der går en halv milliard kroner til, at sociale organisationer eksempelvis kan dele gavekort ud til de fattigste børnefamilier, som sjældent oplever at komme en tur på restaurant, og til at kommunerne kan holde koncerter på plejehjemmene eller sende handicapbostedets beboere på tur.

• Det har desuden været vigtigt for Enhedslisten, at der er fokus på de mennesker, der allerede har mistet jobbet, eller som er i risiko for det. Det er ofte ufaglærte og lavtlønnede, der er i størst risiko. Det kan man se i aftalen, blandt andet ved at vi har fået mange millioner afsat til muligheden for at uddanne sig på 110% dagpengesats, jobrotation og særlig grøn efteruddannelse på plads.

• Årets finanslov indeholder voldsomt mange grønne investeringer, som kan skabe arbejdspladser. Fx anlæg af cykelstier i hele landet. Men for Enhedslisten var det også særligt vigtigt, at vi igen afsætter 100 mio. kr. til klimabistand til verdens fattigste lande, som bliver ramt hårdt af klimaforandringer.