— Arbejdsmarked, EU

Enhedslisten glæder sig over flertal i Folketinget siger stop for EU-direktiv om lovbestemte lønforhold

Et stort flertal af Folketingets partier har i dag besluttet at trække i nødbremsen for at stoppe EU-Kommissionens forslag om en EU-bestemte mindsteløn. Det glæder Enhedslisten, der deler fagbevægelsens modstand imod forslaget.

Victoria Velasquez, Enhedslistens beskæftigelsesordfører og medlem af Folketingets Europaudvalg udtaler:

• Forslaget fra EU-Kommissionen er et angreb på den danske arbejdsmarkedsmodel. Det risikerer at trække tæppet væk under hele det organiserede danske arbejdsmarked, hvor arbejdsmarkedets parter i mere end hundrede år har reguleret lønforhold gennem kollektive aftaler. Det må ikke ske. Derfor bakker Enhedslisten fuldt op om fagbevægelsens modstand mod forslaget.
  • Enhedslisten har længe arbejdet på at samle et flertal for, at forslaget fra EU-Kommissionen er i strid med nærhedsprincippet. Det er lykkedes på dagens møde i Europaudvalget, og det er vi rigtig glade for. Med vedtagelsen giver Folketingets partier nu EU-Kommissionen en helt klart besked om, at de skal holde fingrene fra den danske arbejdsmarkedsmodel.
  • Med dagens vedtagelse er kampen dog først lige begyndt. Hvis EU ikke skal kunne blande sig i vores lønkamp, skal vi have opbakning fra flere EU-landes parlamenter. Det arbejde begynder vi på nu. Vi stopper ikke, før EU’s angreb på den danske arbejdsmarkedsmodel er afværget, og det er sikret, at lønmodtagerne forsat gennem kollektive kampskridt kan tilkæmpe sig bedre lønforhold.

• Baggrund
    Et flertal i Folketinget har i dag på et møde i Folketingets Europaudvalg vedtaget af EU-Kommissionens forslag om en EU-bestemt mindsteløn er i strid med nærhedsprincippet, og at man i den forbindelse vil rejse det gule/orange kort.
  • Beslutningen sker på baggrund af en indstilling fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg, hvor et flertal bestående af EL, S, V, DF, SF, NB og K på et møde onsdag d. 9 december vedtog en fælles udtalelse, der slår fast, at EU-Kommissionens forslag er i strid med nærhedsprincippet.
  • Udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget kan se her
  • Rejser tilstrækkeligt med EU-lande det gule kort, skal EU-Kommissionen genoverveje lovforslaget. Får EU-Kommissionen et orange kort, kan lovforslaget stoppes af et flertal i Rådet eller Europa-Parlamentet med begrundelse i nærhedsprincippet. Farven på kortet afhænger af antallet af lande, der bakker op.