— Trafik

Pelle Dragsted: Enhedslisten vil have Danmarksbillet og busgaranti på finansloven

Den kollektive trafik er under et stort pres. DSB har annonceret prisstigninger på 13 % til nytår, og i et fælles brev advarer en lang række organisationer om, at hele den kollektive trafik er ved at bukke under for prisstigninger.

Enhedslisten vil derfor i forbindelse med finanslovsforhandlingerne sætte massivt ind med en saltvandsindsprøjtning, som skal komme brugerne af den kollektive trafik til gode. Der er brug for både billigere billetter og en garanti på bevarelsen af alle lukningstruede busruter.

Enhedslisten foreslår et nyt billetformat, Danmarksbilletten, som giver adgang til kollektive trafik i hele Danmark til en månedlig pris på 399 kr. Samtidig skal staten dække trafikselskabernes underskud i 2024, mod en garanti på bevarelsen af alle busruter der står foran lukning.

Pelle Dragsted udtaler:

• Lige nu forsvinder busruter i hele landet. Busser, som binder Danmark sammen og skaber tryghed i hele landet. Busser som hjælper den unge med at komme på erhvervsskole eller gymnasium, busser som hjælper skolebarnet i skole, busser som hjælper ældre med at besøge familien. Det er på grund af regeringens smalhals og sparepolitik at busruterne nedlægges. Enhedslisten vil forsvare busserne i hele landet med en busrutegaranti.
  • Regeringen ser passivt til, imens togbilletterne stiger dramatisk i pris næste år. Det er hul i hovedet. Vi skal binde Danmark sammen med togrejser, som er til at betale i hele landet. Så vi kan besøge familien og gå på opdagelse i vores skønne land. Enhedslisten vil gøre som Tyskland og indføre en billet, hvor man kan rejse i hele Danmark for 399 om måneden: En Danmarksbillet, der gælder i 2024.
  • Det kan ikke passe, at vi klipper huller i danmarkskortet i en tid, hvor vi har brug for at vores land hænger sammen. Selvfølgelig skal man også kunne tage bussen i Danmark selvom man ikke bor i de store byer, og selvfølgelig kan vi gøre som Tyskland og binde Danmark sammen med gode og billige togrejser. Vi har brug for en ansvarlig plan for vores offentlige transport, og netop det er et af Enhedslistens hovedforslag til finansloven.

Danmarksbilletten: Rejs i hele Danmark for 399,-

Udgifterne til kollektiv transport er eksploderet for både pendlere og rejsende der periodisk bruger kollektiv trafik. Derfor foreslår Enhedslisten nu efter tysk forbillede en simplere og billigere billetløsning.

Danmarksrejsepasset skal give adgang til alle tog og busser i Danmark for 399 kroner om måneden.

Omkostningen ved tiltaget forventes at være i omegnen af 1,3 mia. kr., baseret på trafikstyrelsens udregninger af en model med højere priser, i tabte indtægter fra pendlertrafikken. Derudover vil der være et omkostningstab fra rejsende uden periodekort, hvilket vi vil søge belyst i finanslovsforhandlingerne og foreslå dækket ind af indtægter fra Enhedslistens solidariske klimafond.

Busrutegarantien: Tryghed for borgere i landdistrikterne

Den grønne omstilling kan kun gennemføres med forudsigelige rammevilkår og tryghed omkring investeringer for erhvervslivet. Sådan lyder det ofte fra politisk hold.

Enhedslisten mener, at det samme bør gøre sig gældende for borgere, der vælger at bosætte sig udenfor de store byer. De skal have tryghed for, at den kollektive trafik der tilbydes i dag ikke forsvinder.

Enhedslisten vil derfor dække trafikselskabernes underskud på 745 millioner som del af finanslov 2024, mod en garanti for, at alle busruter holdes åbne.