Et grønt og socialt retfærdigt svar på den økonomiske krise

Covid-19 er først og fremmest en global sundhedskrise, som har kostet tusindvis af menneskeliv og knækkede sundhedssystemer verden over. Vi kan alle tydeligt se værdien af et stærkt velfærdssamfund nu.

Men samtidig har titusinder alene i Danmark allerede mistet jobbet, og klimaforandringerne står uløste hen. Verden står på randen af en økonomisk krise og midt i en klimakrise. Heldigvis er der stadig masser af muligheder for at gøre noget. Vi kan vende bekymring og frygt til håb og handling. Vores håb er, at covid-19 både fører til et stærkere sundhedssystem og bedre velfærd, til mere økonomisk tryghed for almindelige mennesker såvel som dem med for lidt på kontoen og ikke mindst til en grønnere fremtid.

Vi kan skabe et mere bæredygtigt, mere demokratisk og mere socialt retfærdigt samfund. Hvis vi altså vælger det. Her og nu er det oplagt at bruge investeringer i den grønne omstilling, i velfærden og i tryghed for ledige til at holde hånden under beskæftigelsen og økonomien. På den måde kan vi sikre, at krisen ikke bliver så dyb, som den ellers står til at blive. At krisen ikke fører til en opbremsning i klimakampen. Og at krisen ikke fører til stigende ulighed.

En vej ud af krisen i fire dele

Den bedste vej ud af krisen er både grøn og socialt retfærdig.

Derfor fremlægger vi nu en plan, der sender i alt 147 mia. kr. ud i samfundet til bedre velfærd, mere tryghed for arbejdsløse og investeringer i den grønne omstilling. Planen har fire centrale hovedelementer:

• Grønne investeringer skal sikre klimaet og beskæftigelsen
    Grønne investeringer for 55 mia. kr. i eksempelvis elektrificering af tog, energirenoveringer og havvindmølleparker. Læs mere.
  • Investeringer i velfærdens helte
    At vi sørger for, at vores velfærd ikke halter efter den øvrige samfundsudvikling, så vi får flere kollegaer til de sygeplejersker, sosu’er og pædagoger, der lige nu udgør frontlinjen i corona-krisen. Læs mere.
  • Tryghed for ledige
    At vi hæver dagpengene og suspenderer fattigdomsydelserne. Det giver bedre vilkår for alle dem, som mister deres job under krisen, og et øget forbrug til gavn for virksomhederne. Læs mere.
  • Regningen for krisen skal fordeles retfærdigt
    En fond til at sikre kritisk infrastruktur som f.eks. vaccineproduktion og til at skyde penge ind i vigtige virksomheder til gengæld for aktier. Læs mere – og læs om finansieringen i detaljer.

Der er allerede partier, der har talt om at droppe klimaplanerne eller at bruge penge på skattelettelser til de rigeste. Det er en farlig vej at gå.

Vi kan komme godt igennem krisen. Hvis vi øger de grønne ambitioner, forbedrer velfærden og hjælper mennesker ramt af arbejdsløshed, kan vi gøre det endnu bedre – også økonomisk set. I denne plan viser vi hvordan.

Første skridt – ikke sidste

Dette er første udspil fra Enhedslisten, der skal bidrage til at bringe os ud af den økonomiske krise, som er under opsejling og udløst af covid-19. Vi gør os ingen illusioner om, at det giver udtømmende svar på alle de udfordringer, som den aktuelle økonomiske krise skaber.

Et par hundredetusinde ledige i Danmark øger presset for en reform af tilbagetrækningsalderen og bedre muligheder for at dele arbejdet. Der er dystre jobudsigter for hundredtusinder af ufaglærte og en større omstilling af økonomien undervejs, hvor hele brancher skal neddrosle og nye opstå. Det gør en massiv uddannelsesindsats uundværlig. Bankernes manglende vilje til at hjælpe små virksomheder og husstande med lave indtægter kalder på en offentlig samfundsbank.

Det kommer vi med svar på i senere udspil. I dette allerførste holder vi fokus på tiltag, der umiddelbart kan afbøde virkningerne af den økonomiske krise uden at øge uligheden eller sætte den grønne omstilling over styr.

– af Pernille Skipper, Mai Villadsen, Victoria Velasquez og Rune Lund

Tilbage til forsiden