Radius skal ejes af fællesskabet

[actionnetwork id=27]

Radius ejer og driver det distributionsnet, som forsyner en million sjællændere med elektricitet. Selskabet er i dag en del af Ørsted, det tidligere DONG, hvor staten er hovedaktionær. Men i sommer besluttede politikerne, at Radius skulle skilles ud og sælges til højestbydende. Vi risikerer med andre ord en ny DONG-skandale, hvor dele af vores fælles energiforsyning sælges til private spekulanter, som kun har profit for øje. Det skal vi have stoppet.

Vær med til at råbe politikerne op

Det var regeringen, Radikale, Socialdemokratiet og SF, som i sin tid besluttede at sælge DONG-aktier til spekulationsbanken Goldman Sachs. De samme politikere kan stoppe for salget af Radius. Derfor skal vi lægge pres på partierne og vise, at vi er mange, som ikke vil sælge ud af vores kritiske infrastruktur.

Berygtede kapitalfonde

Blandt de mulige købere af Radius er en række berygtede kapitalfonde. Eksempelvis nævnes den australske kapitalfond Macquarie blandt byderne – kendt for sin deltagelse i udbytteskandalen, hvor europæiske skatteydere blev frarøvet milliarder. Det samme gør en række andre kapitalfonde, som er kendt for at skrue priserne op og servicen ned, når de opkøber vital infrastruktur rundt omkring i verden.

Vi kan ikke vælge en anden stikkontakt

Salget af Radius er et brud med hundrede års fornuftsbåren tradition i Danmark. Hidtil har hele det danske el-distributionsnet været ejet enten af det offentlige eller af forbrugerejede andelsselskaber. Fokus har dermed være på at levere god service til kunderne, og ingen har skullet tjene penge på det. Den kritiske infrastruktur har med andre ord tjent fællesskabets interesser. Hvis en kapitalfond eller en pensionskasse eller andre private kapitalinteresser overtager ejerskabet, vil fokus skifte. I stedet for hensynet til kunderne vil det primære formål blive at skabe størst muligt overskud til ejerkredsen. Erfaringen fra andre lande er dystre. I Finland førte privatiseringen af el-distributionsnettet til voldsomt stigende priser. Andre steder er der blevet underinvesteret i infrastrukturen med risiko for faldende forsyningssikkerhed.

Enhedslisten arbejder hver dag på at trække dansk politik i en mere solidarisk retning. til det har vi brug for din hjælp.