Finansiering af velfærd
Enhedslisten har fået analysefirmaet Bureau 2000 til at gennemgå udviklingen inden for kernevelfærden på skoler, sygehuse, daginstitutioner, bosteder og i ældreplejen. Analysefirmaet har samtidig gennemregnet Enhedslistens konkrete forslag til at begynde at rette op på forringelserne af velfærden. Både analyser og en gennemgang af de konkrete forslag er samlet i et baggrundsnotat, der viser, hvordan vi kan begynde at genoprette velfærden.
Udgifter
Initiativer før tilbageløb, mia. kr. | 1. års virkning | Fuld virkning* | Beskæftigelses-virkning |
Folkeskole | 0,9 | 2,2 | 4.290 |
Daginstitutioner | 3,0 | 4,0 | 10.580 |
Handicap | 1,2 | 1,2 | 2.500 |
Sundhed og Psykiatri | 3,1 | 3,1 | 5.875 |
Ældre | 2,0 | 2,0 | 4.285 |
Udgifter i alt | 10,1 | 12,5 | 27.530 |
* År 2021. Der er dog ikke taget stilling til demografisk udgiftspres efter år 2018. Kilde: Bureau 2000. Egne beregninger.
Finansiering
Initiativer efter tilbageløb, mia. 2017-kr. * | 1. års virkning | Fuld virkning** |
Fjerne fradrag i topskatten af Arbejdsmarkedsbidrag 1 | 3,6 | 3,4 |
Genindførsel af formueskatten 2 | 2,2 | 2,2 |
Råderum 3 | 4,3 | 6,9 |
Finansiering i alt, efter tilbageløb | 10,1 | 12,5 |
Anm.: * Alle tiltag er efter tilbageløb. ** År 2021. Kilde: 1) Skatteministerens svar på spm. nr. 536 (2015-16) til Folketingets skatteudvalg. Link. 2) Skatteministerens svar på spm. nr. 533 (2015-16) til Folketingets skatteudvalg. Link. Der er taget udgangspunkt i modellen med 1 pct. skat af formue over 3 mio. kr. Provenu efter tilbageløb er beregnet som ca. 75 pct. af umiddelbar virkning. 3) Finansministeriet (2017): Danmarks konvergensprogram 2017. Link. |