Hvad mener Enhedslisten om folkeskolen?

Her kan du læse mere om Enhedslistens holdning til folkeskolen

Folkeskolereformen

Enhedslisten vil fjerne de forringelser, der blev indført med folkeskolereformen. Reformen og den store lærerkonflikt, der kulminerede med lockouten af lærerne i 2013, førte til enorme forringelser af lærernes arbejdstidsregler. Vi var dengang på lærernes side og tog afstand fra reformen. Det gør vi stadig.

Læs mere her: Folkeskolereformen kan ikke bare tales op

Klassestørrelser

Enhedslisten vil sætte loft over klassestørrelser på 24 elever. I dag er klasserne i den danske folkeskole så store, at det går ud over kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel. Enhedslisten har derfor fremsat en beslutningsforslag om at indføre et klasseloft på 24 elever.

Læs beslutningsforslaget her: Beslutningsforslag om at indføre et klasseloft på 24 elever

Afkortning af skoledagen

Enhedslisten vil afkorte skoledagene og udvide åbningstider af klubber og fritidsordninger, fordi eleverne får for lidt ud af de sene timer og lange skoledage. Vi har derfor fremsat en beslutningsforslag om at afkorte de lange skoledage.

Læs beslutningsforslaget her: Beslutningsforslag om afkortning af de lange skoledage

Skolen ud af PISA og nationale test

Enhedslisten vil afskaffe de nationale test og PISA-undersøgelserne. Testene bidrager ikke til en bedre undervisning og fremmer samtidig en forkert testkultur. Derfor har vi fremsat et beslutningsforslag om at afskaffe de nationale test og stoppe Danmarks deltagelse i PISA-undersøgelserne.

Læs beslutningsforslaget her: Beslutningsforslag om at afskaffe de nationale test og stoppe Danmarks deltagelse i PISA-undersøgelserne

Mobning

Alt for mange børn bliver udsat mobning i skolen. Enhedslisten mener, at kommunerne skal have en handleplan for anti-mobning, ligesom hver enkelt skole skal have en anti-mobbestrategi. På den måde sikrer vi, at anti-mobning bliver en fast del af skemaet både i skolerne og i kommunerne. I Enhedslisten mener vi, at det er afgørende, at alle skoler og kommuner forebygger mobning.

Læs mere her: Kommunerne må sikre, at alle skoler forebygger mobning