Solidarisk, international pandemipolitik

Coronakrisen kalder på international solidaritet – ikke national egoisme. Et virus kender ingen grænser. Det rammer hårdest, hvor fattigdom er størst og de offentlige sundhedssystemer svagest.

Derfor foreslår Enhedslisten seks tiltag, der gør op med ulighed og markedstænkning og sikrer, at Danmark tager internationalt ansvar:

Produktion lokalt og hjælp internationalt

Danmark skal selv producere værnemidler, test og medicin. Både til eget behov, til udviklingslande, og gerne offentligt. Når kapaciteten tillader det, skal Danmark hjælpe de steder i verden, som er hårdest ramt. F.eks. ved at udsende læger eller modtage patienter.

Opgør med EU’s forbud mod eksport af værnemidler

EU har forbudt eksport af værnemidler. Det rammer mange afrikanske lande hårdt, fordi de er afhængige af importerede værnemidler fra netop EU. Udviklingslande skal undtages for forbuddet, så de ikke efterlades forsvarsløse.

Vacciner skal udvikles offentligt og være for alle

Enhedslisten vil afsætte 500 mio. kr. til offentlig forskning og udvikling af en corona-vaccine og til, at vi atter får statslig vaccineproduktion. Vaccinen skal siden frit kunne produceres af andre lande. Kun sådan kan vi sikre solidarisk prissætning og global fordeling. Forskningen må ikke blive overladt til profitorienterede medicinalfirmaer.

Stop handelssanktioner, der rammer sundheden

Danmark skal kæmpe aktivt mod handelssanktioner, der rammer nogle landes mulighed for at håndtere sygdom og smittespredning. Det gælder bl.a. USA’s sanktioner mod Iran og Venezuela og Israels sanktioner mod Gaza.

Flygtninge skal væk fra de græske lejre

Enhedslisten opfordrer regeringen til at tilslutte sig koalitionen med bl.a. Tyskland og Finland, som vil tage imod 1600 uledsagede mindreårige fra lejrene på de græske øer. Flygtninge rammes særlig hårdt af coronakrisen. På Lesbos bor der f.eks. 20.000 mennesker under usle forhold i Moria-lejren, der er indrettet til kun 3000. Det medfører akut risiko for smittespredning.

Stærkere FN-organisationer og højere udviklingsbistand

I den aktuelle situation er det afgørende, at vi styrker FN-organisationer som WHO. Danmark bør også øge udviklingsbistanden og eftergive gæld for at hjælpe der, hvor virussen rammer hårdest. Enhedslisten foreslår, at vi gradvist hæver udviklingsbistanden til 1 pct. af BNI og samtidig øger klimabistanden.

Finansiering af initiativerne:

De akutte initiativer så som 500 mio. kr. til vaccineproduktion findes i reserven eller optages som statslån. Løftet af udviklingsbistanden igangsættes ved at spare på nye kampfly og militær oprustning samt ved nedlæggelse af hjemmeværnet.

Foto: James Gordon (CC BY 2.0)

100 dage med Enhedslisten