Vildere og rigere natur: Sådan redder vi naturen

Naturkrisen buldrer afsted. Vores liv kan formentlig fortsætte, selvom perlemor-sommerfuglen og spidsmusen forsvinder for evigt. Men fremtidens generationer frarøves i stigende grad naturens magi og på længere sigt skal de leve med konsekvenserne af et naturgrundlag, der smuldrer.

Enhedslistens svar på naturkrisen er, at vi skal give naturen plads. Vi skal ikke pumpe bacon og korn ud af hver eneste stykke landområde. Vi skal ikke gennemtrawle havbunden for at hive hver eneste fisk op. Vi skal i stedet udpege områder, hvor naturen har førsteret, kan udvikle sig frit og blive vild.

Sådan får vi vildere og rigere natur

• Masser af plads til naturen. Det er det helt centrale svar på naturkrisen. Vi skal derfor udpege 25 procent af landarealet og 25 procent af havarealet som naturzone.
  • Vi står både i en klimakrise og en naturkrise. Vi skal have et Biodiversitetsråd, der sammen med Klimarådet kan komme med anbefalinger til fælles løsninger – til gavn for både natur og klima.
  • Vi skal have 35 naturnationalparker med udgangspunkt i offentligt ejede arealer med stort naturpotentiale. Her skal der genudsættes vildheste, elge eller bisoner, så vi får skabt vildere og mere selvbærende natur.
  • Stort set hele havbunden gennemtrawles, og fiskebestande overfiskes. Vi skal have områder med urørt hav. Skånsomt fiskeri skal i store områder erstatte ødelæggende fiskeriformer, og vi skal have et omgående stop for overfiskeri.
  • Man skal opleve naturen, før man kan elske den og passe på den. Vi skal derfor have allemandsret i Danmark. Det vil ikke mindst give børn og unge langt flere muligheder for at opleve naturens skønhed.

Læs hele Enhedslistens naturplan.