Christian Juhl

“Danmark er et rigt land, hvor vi har råd til at tage os godt af både børn, unge, ældre og flygtninge. Det handler om at fordele rigdommen en smule mere retfærdigt.”

Christian Juhl, født 24. februar 1953, er folketingskandidat for Enhedslisten i Sjællands Storkreds.

Han har et langt politisk og fagligt liv bag sig. Først og fremmest i SiD og senere 3F, hvor han siden 1998 har været formand for fagforeningen i Silkeborg, indtil han blev valgt ind i Folketinget i september 2011. Her har han kæmpet for ordentlige løn- og arbejdsvilkår og for international solidaritet. Det sidste har han blandt andet gjort i 3Fs udvalg for solidaritet og bistand, i 3Fs Palæstina-netværk og i forhold til bananarbejdere i Guatemala.

Christian Juhl har selv en baggrund som skovarbejder, jord- og betonarbejder og industriarbejder. I 1979 afsluttede han desuden læreruddannelsen i Silkeborg.

Christian Juhl er født i Hejlsminde, syd for Kolding. Han er søn af grisehandler Ole Juhl og hjemmehjælper Anna Juhl og gift er socialrådgiver Karen Marie Møller.

CV

Folketinget 2011-
Formand for SID / 3F i Silkeborg 1998- 2011
Faglig sekretær i SID-Silkeborg 1994-98