Finn Sørensen

“Jeg stiller op til Folketinget for at sikre bedre vilkår for almindelige lønarbejdere og fattige og udsatte mennesker. Der er råd til velfærd, hvis de store virksomheder og de rige betaler mere!”

Finn Sørensen, født 28. december 1946 som søn af to fabriksarbejdere, har en lang politisk historie. Han var som formand for KA m-l med i gruppen omkring Arbejderbladet og med til at stifte Fælleskurs, men kom hurtigt ud igen og var med til at nedlægge KA m-l i 1983. Siden blev han medlem af VS og var med til at danne Enhedslisten i 1989. Han har siddet i hovedbestyrelsen siden 2005, været medlem af partiets forretningsudvalg, af det Faglige Landsudvalg og blev valgt ind i Folketinget i 2011. Han er sideløbende medlem af redaktionen for tidsskriftet Solidaritet.

Gennem årene har Finn Sørensen beklædt en lang række faglige poster. Han fik sin ilddåb som medlem af strejkeledelsen i den 8 uger lange strejke på Carlsberg og Tuborg i 1985. Tillidshverv har også omfattet hovedbestyrelsen i Bryggeriarbejderforbundet, RBF og SiD. I dag sidder han i ledelsen hos LO Storkøbenhavn, Fagligt Ansvar, Fagbevægelse mod Unionen samt i Carl Scharnberg Fondens bestyrelse og 3F Palæstinanetværket.

Privat er Finn Sørensen en glad mand, far og bedstefar, der interesserer sig for musik, kampsport og Grønland. Han bor i ejerlejlighed om vinteren, i kolonihave om sommeren og cykler året rundt. Ind i mellem kører han også på den gamle Nimbus fra 1938.

CV

Næstformand 3F Industri og Service Kbh. 2005-11:
Formand for Bryggeriarbejdernes Fagforening Kbh (M og K) 1987-2005:
Formand for De Mandlige Bryggeriarbejders Fagforening Kbh. 1986-87:
Ølchauffør på Tuborg 1979-86
Fabriksarbejder på NKT, LK-Nes, Dansk Sojakagefabrik samt ferieafløser på Carlsberg Depot 1972-79
Kortvarige jobs som ølchauffør på Tuborg, portør, gartnermedhjælper 1967-72
Skuespiller, forfatter og musiker i forbindelse med politisk teater og musik, bl.a. Debatteatret, Røde Mor og De Røde Raketter 1968-72
Kortvarigt indskrevet ved dansk på Københavns Universitet 1970
Aftjente værnepligt som sergent 1965-67