Mai Villadsen

“Jeg vil knokle for, at det samfund, vi giver videre til næste generation, er bedre end det, vi har i dag. Jeg vil have en bæredygtig jordklode og et stærkt velfærdssamfund, som griber os. Og så skal vi tage et reelt opgør med børnefattigdom.”

BØRNEFATTIGDOM

I Danmark vokser omkring 60.000 børn op i fattigdom. Det er skadeligt for de børn, og det er ødelæggende for vores samfund. Mange familier ikke har råd til at købe noget så basalt som en flyverdragt og varmt fodtøj til deres børn om vinteren. Det kan ikke passe i et rigt samfund som det danske, det kan vi simpelthen ikke være bekendt.

Derfor skal vi have gjort noget ved de ydelser, der betyder, at børn vokser op i fattigdom, og at folk lever på kanten af samfundet. Vi skal have mindsket børnefattigdommen drastisk.

KLIMA

På klimaområdet har vi en bunden opgave. Som vi skal løse på en socialt retfærdig måde. Hvor dem med de laveste indkomster ikke kommer til at betale regningen. Vi kan godt lave omstilling, og samtidig gøre uligheden mindre.

Lige nu sker det bare ikke, fordi et flertal i Folketinget holder hånden over dem, der forurener. Men det er dem, der har mest og forurener mest, der skal betale den største del af regningen. For hvis vi ikke løser klimakrisen nu, så havner regningen i sidste ende hos vores børn og børnebørn.

Derfor kæmper vi i Enhedslisten hurtig og retfærdig grøn omstilling, hvor de rigeste ikke slipper for at bidrage.

VELFÆRDENS HELTE

De ansatte i vores velfærd, der hver dag knokler for at passe vores børn, undervise vores unge og støtte vores ældre, skal have bedre vilkår, end de har haft de sidste mange år. Velfærdens helte fortjener en ordentlig løn og flere kolleger.

Vi skal ikke bare rette op og reparere de huller, der er i velfærden. Vi skal udvikle og udvide vores velfærd – den skal simpelthen have et løft. Vi skal sikre rettigheder til fødende, god tid og omsorg til de ældre og flere varme hænder hos børnene. De ansatte i sundhedsvæsnet skal have flere kolleger og større tillid. Det vil gavne os alle sammen.

UDVALG AF PRESSEOMTALER:

2/2 2021 Se Mai Villadsen diskutere offentligt ansattes forhold og løn i Deadline her (tidskode 03.10)

1/1 2021 Se Mai Villadsen kommenterer på Statsministerens nytårstale her

25/5 2020 Læs kronik ‘Vores rovdrift på naturen er medskyldig i coronapandemien’ i Information her

FAKTA OM MAI VILLADSEN

• Mai Villadsen blev valgt til Folketinget ved valget i 2019. Hun har siden da været Enhedslistens klima-, miljø- og naturordfører. Mai Villadsen var blandt andet med til at forhandle klimaloven og finansloven for 2021 for Enhedslisten. Hun har tidligere været ordfører for uddannelse, kultur og ligestilling.
  • Mai Villadsen er født 26. december 1991 i Herning og opvokset i den Vestjyske stationsby Kibæk i et hjem med folkeskolelærerforældre, som brændte særligt for at hjælpe udsatte børn til en god start på livet.
  • Mai Villadsens farmor er hendes politiske forbillede. Hun var syerske og fagforeningsformand for syerskerne i Herning i 20 år. Hun lærte Mai Villadsen, at forbedringer i samfundet ikke kommer af sig selv, og at man skal stå sammen og slås for dem i fællesskab.
  • Før Mai Villadsen blev valgt til Folketinget, arbejdede hun som politisk rådgiver for Enhedslistens folketingsgruppe. Hun har også arbejdet i fagbevægelsen med uddannelse af tillidsrepræsentanter, organisering af unge og rådgivning af medlemmer. Hun var i 2012 formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.
Alle personer