Skat og finans

Vi vil et grønt samfund, der sætter mennesker og planet over profit og privatfly til de få. Et rødt samfund, der prioriterer lighed og fællesskab, ikke opdeling i klasser og kasser. Et demokratisk samfund bygget på rettigheder uden sær-adgang til magten for de privilegerede.

Sammen mod ulighed

Finans- og skattepolitik skal give mere lighed og velstand til alle. Når eksempelvis nedskæringer i topskat eller kontanthjælp øger afstanden mellem rig og fattig, så går det ud over os alle sammen. De, der er heldige at have job og arbejdsevne, kan jo miste begge dele. Hvis dette medfører fattigdom, vil det skræmme mange til at acceptere elendige arbejdsvilkår. Derfor gavner lighed os alle sammen. Lighed styrker også vores demokrati, fordi ulige samfund er mere splittede og korrupte. Og ulige samfund er dårlige til at træffe de nødvendige, fælles beslutninger om fx klimahandling.

Mere demokratisk kontrol med værdierne

Når politikerne sælger ud af vores vaccineproduktion, natur eller energiforsyning, så overtager private aktionærer kontrollen med vigtige dele af vores samfund. Samtidig bremser visse patenter på fx medicin fremskridt, der ellers kunne komme os alle til gode. Og tech-giganter høster folks data og privatliv for at sælge det til firmaer, der så skræddersyer reklamer til fx børn og unge. De store firmaer går efter mest muligt til dem selv – profit – snarere end samfundets bedste. I stedet bør Danmarks værdier høre fællesskabet til. Et fællesskab, som vi alle sammen skal bidrage til via skatten – også de multinationale selskaber.

Offentlig produktion med omtanke

Den offentlige sektor skal give vigtigt modspil til en privat sektor, der sætter profit over alt andet. Men det offentlige har i dag desværre slet ikke gode nok muligheder for at stille krav til, at de firmaer, det offentlige køber opgaver af, hele produktionskæden igennem har ordentlige løn- arbejdsforhold, tager nok lærlinge og ikke sender gevinsterne i skattely. Enhedslisten vil give det offentlige bedre kort på hånden. Der skal tages hensyn til miljøet og klimaet, til beskæftigelsen og til menneskers livskvalitet, når det offentlige producerer eller indkøber varer og services. Det kræver også, at vi investerer i den offentlige sektor og dens ansatte, så velfærden styrkes i takt med at vi bliver dygtigere og klogere, og samfundet bliver rigere. Så vi alle har ret til en velfærd, vi kan være stolte af at benytte os af og give til hinanden.

Alle politikområder