Socialpolitik

Vi skal værne om den velfærdsstat, som generationer har opbygget med sociale rettigheder og indkomster, der er til at leve af.

Ægte socialpolitik skal afskaffe fattigdom

De nuværende regler om førtidspension og kontanthjælp fastholder børn og voksne i fattigdom ud fra myten om, at økonomisk incitament tryller syge raske og arbejdsløse i job. Det er beskæftigelsespolitik med enøjet fokus på at piske folk til at arbejde. Vi vil have socialpolitik med blik for livskvalitet tilbage. Det kræver ydelser, der er til at leve af, så det ikke fører til social katastrofe at blive syg eller miste jobbet.

Nej til profit på velfærd

Aktionærer skal ikke kunne spekulere i og trække profit ud af velfærdstilbud. Når der kan trækkes profit ud af sociale tilbud såsom krisecentre og herberg, er det enten, fordi prisen er for høj eller kvaliteten for lav, og udsatte derfor ikke får den hjælp, de har brug for. Vi skal aktivt kæmpe for, at offentlige midler på socialområdet går direkte til at bedrive sociale tilbud til fordel for borgeren og ikke bliver trukket ud til ejerkredsen bag.

Skadesreduktion over straf

Politi, straf og klapjagt har aldrig fået folk ud af sociale problemer som misbrug og hjemløshed. I stedet skal vi hjælpe udsatte borgere ud af deres problemer, når de er klar. Samtidig skal vi reducere skadevirkningerne af deres adfærd. For eksempel skal stofbrugere have adgang til fixerum, hvor de kan indtage stoffer under sikre rammer.

Alle politikområder