Corona

Hvis vi skal have bugt med corona og holde hånden under vores sundhedsvæsen, så skal vi hver især gøre vores, men vi skal også fra politisk hold tage initiativer, der sikrer økonomisk tryghed, skærmer de særligt udsatte og giver ordentlige forhold for frontpersonalet i velfærden.

Her på siden kan du læse, hvad Enhedslisten mener om at bekæmpe epidemien, holde hånden under sundhedsvæsnet og hjælpe alle så godt igennem pandemien som muligt.

Nødvendig nedlukning

Store dele af Danmark er igen lukket ned, blandt andet på grund af nye virusvarianter.  Det betyder, at rigtig mange mennesker arbejder hjemmefra, og at kun de allermest nødvendige forretninger må holde åbent. Det er desværre nødvendigt, hvis vi skal holde epidemien under kontrol og undgå, at vores sundhedsvæsen bryder sammen. I Enhedslisten mener vi, at vi skal holde fast i forsigtighedsprincippet for hele tiden at være på forkant med epidemien. Det er både menneskeligt og økonomisk det eneste forsvarlige.

Det er afgørende i den nuværende situation, at smitteopsporingen kommer til at fungere. Det vil sige, at så snart en person er blevet testet positiv for corona, så skal vi lynhurtigt have identificeret, hvem vedkommende har været i kontakt med og potentielt kan have smittet. I Enhedslisten har vi længe krævet, at smitteopsporingen bliver styrket, blandt andet med flere ansatte, fordi det er helt afgørende for at bryde smittekæderne.

Økonomisk tryghed for alle

Mange står i en svær økonomisk situation på grund af pandemien. Mange har mistet deres arbejde, virksomheder har måtte lukke og hele erhverv er blevet lukket, fordi det var afgørende for at stoppe smittespredningen.

I eksempelvis restaurations- og rejsebranchen er mange blevet fyret, og timelønnede vikarer, små enkeltpersonsvirksomheder, freelancere og andre i løse ansættelser har fået slået bunden ud af deres privatøkonomi. Dem må vi ikke glemme.

Ud over at holde hånden under så mange arbejdspladser så muligt arbejder Enhedslisten for at sikre tilstrækkelig kompensation og støtte til dem, der er allermest i fare for at miste deres indtægt og for at udvide dagpengeperioden, så der er tryghed for alle, der mister deres arbejde. Det indebærer også, at den såkaldte dagpengetæller sættes i stå, så ledighed under coronaepidemien ikke tæller med i den periode, man har ret til dagpenge. Det er helt urimeligt at forvente, at folk kan finde et arbejde, mens hele eller dele af landet er lukket ned og krisen raser.

Flere kollegaer og bedre løn til velfærdens helte

Siden coronaen ramte Danmark, er det blevet tydeligt for alle, at frontpersonalet i velfærden er fuldstændig afgørende for, at samfundet fungerer. Sygeplejersker, læger og andre, der har knoklet for at redde liv på sygehusene. Social- og sundhedsassistenter og plejepersonale, der har ydet en fantastisk indsats på plejehjemmene og i ældreplejen for de ældre, der er særligt udsatte og som i månedsvis ikke har kunne få besøg af venner og familie. Det pædagogiske personale, der har gået den ekstra meter for at passe vores børn, så flest muligt stadig kunne gå på arbejde. De er i sandhed velfærdens helte, men de er mere pressede end nogensinde. Og vi skylder dem meget mere end honningkager og et tak. Vi skylder dem flere kollegaer, bedre arbejdsvilkår og en ordentlig løn. Det er også vigtigt, at vi husker alle dem, der står i forreste række i den private sektor, fx chauffører, rengøringspersonale og kasseassistenter. Coronakrisen viser, hvor vigtigt deres arbejde er for os alle sammen i en krisetid, og at vi skal arbejde for et mere lige samfund, hvor de også får bedre løn og arbejdsvilkår.

Særligt udsatte

De mennesker, der i forvejen er særligt udsatte, bliver kun endnu mere udsatte, når kriser som coronaepidemien rammer. Hjemløse, mennesker med handicap eller kroniske sygdomme, mennesker ramt af ensomhed og andre oplever, at deres i forvejen udsatte livsvilkår bliver yderligere forværret. Mennesker med handicap og kroniske sygdomme har måtte skærme sig endnu mere, end de fleste andre. Når vores sociale liv begrænses, tager ensomheden kun til i styrke, og mange har udviklet depressioner og andre alvorlige sygdomme. Samtidig går situationen hårdt ud over især udsatte børn og unges trivsel. Det er afgørende for Enhedslisten, at udsatte ikke bliver skubbet endnu længere ud af fællesskabet under coronakrisen. Velfærdssamfundet skal være der for os alle sammen.

Alle kampagner