Enhedslisten går efter en rød-grøn regering

”Enhedslistens førsteprioritet er at danne en grøn, progressiv regering til venstre for socialdemokraterne, hvis vælgerne giver os mulighed for det. Men vi vil aldrig trække vores mandater ud af ligningen og bane vejen for en højrefløjsregering.”

Sådan lyder det torsdag i en kronik af folketingsmedlemmerne Pernille Skipper, Jakob Sølvhøj og Pelle Dragsted. Det er en konsekvens af den partidiskussion, der blev indledt efter erfaringerne med Thorning-regeringen. Enhedslisten arbejder for at skabe et flertal bag en regering, der vil lighed, social retfærdighed, grøn omstilling og en anstændig behandling af mennesker på flugt. Det skal ikke kun være et valg mellem Socialdemokratiet og Venstre. Men det må aldrig betyde, at vi direkte eller indirekte medvirker til at bringe højrefløjen til magten.

Spørgsmål og svar

I siger, førsteprioriteten er en rød og grøn regering. Hvad betyder det konkret ved en regeringsdannelse?

”Det betyder, at der ikke er nogen garanti for, at vi peger på socialdemokraterne. Er eksempelvis Enhedslisten, Alternativet og SF til sammen større end Socialdemokratiet, så vil vi afsøge andre koalitioner end de gængse og gå efter at danne en progressiv regering.”

Enhedslisten har jo hidtil peget ubetinget på Socialdemokratiet. Hvorfor lave om på det?

”Vi mener, der er behov for en helt anden kurs i dansk politik end den, der har været styrende de seneste mange år. Både når det kommer til klimaet, velfærden og hvordan vi behandler de mest udsatte. Men hvis valget kun står mellem socialdemokraterne og Venstre, kommer det ikke til at ske. Der er brug for mere.

Det er også derfor, vi har lavet oplægget ”100 dage med Enhedslisten”, hvor vi præcist anviser, hvad vi kunne gøre anderledes, hvis der kommer flertal bag en anden regering. Det er konkret og finansieret og kan gennemføres i morgen, hvis der er flertal bag det.”

Er det overhovedet realistisk, at der kan komme opbakning til sådan en progressiv regering?

”Når man kigger rundt i Europa, er det bestemt en mulighed. Der er flere steder, f.eks. i Frankrig og Spanien, hvor socialdemokratierne er nærmest kollapset efter at have ført nedskæringspolitik, og hvor det i stedet er Enhedslistens søsterpartier, der er de store på venstrefløjen. Herhjemme er der også stor opbakning bag partierne til venstre for socialdemokraterne, og vi klar til at gribe muligheden, hvis den kommer.”

Betyder det, at Enhedslisten ”trækker sine mandater ud af ligningen”, hvis I ikke kan danne regering selv? Så fortsætter Løkke jo ved magten?

”Vi kommer aldrig til at trække vores mandater ud af ligningen, fordi det indebærer, at højrefløjen kan danne regering, selvom der er et flertal, der egentlig vil noget andet. Det gælder derimod om at få de vores mandater til at fylde mest muligt i ligningen, så vi får mest mulig indflydelse – også om vi ikke har mandater nok til at danne regering selv.

Men det betyder ikke, at vi peger betingelsesløst på Mette Frederiksen. Vi skal selvfølgelig have indflydelse, og vi vil ikke se en gentagelse af Thorning-tiden, hvor uligheden steg, lærerne blev lockoutet og vores energiforsyning, DONG, blev solgt. Derfor har vi også sagt flere gange, at vi kan stille krav til en regeringsdannelse til gengæld for at pege på socialdemokraterne, og at der er en grænse for, hvad en regering kan gøre, når de er afhængige af vores mandater.”

Men bliver I ikke nødt til at turde tage konsekvensen, hvis ikke Socialdemokratiet skal tage jeres støtte for givet?

”Vi forbeholder os retten til at stille krav, hvis Mette Frederiksen skal sidde på vores mandater og også til at trække støtten, hvis hun kommer i afgørende modsætning til den retning, vi mener, at Danmark skal i. Det har vi sagt klart tidligere. Det kan i yderste konsekvens måske føre til et nyvalg, hvis Mette Frederiksen fører politik i en afgørende anden retning, end vi ønsker, eller hvis hun slet ikke vil give indflydelse til partier, der lægger stemmer til et nyt flertal. Men Enhedslisten vil altid modsætte sig dannelsen af en Løkke-regering, og det er afgørende for muligheden for at føre grøn og solidarisk politik, at han ikke får en chance mere.”

Accepterer I ikke Socialdemokratiets udlændingepolitik, når I peger på Mette Frederiksen?

”Nej, det gør vi ikke. Vi er i lodret opposition til socialdemokraternes flygtningepolitik og deres alliance med DF på området. Derfor arbejder vi også for at få et flertal for en anden politik. Det er sådan, vi viser dem, at de tager fejl. Ved at bringe dem i mindretal. Men vi slipper ikke udenom, at der i øjeblikket er et flertal for en stram udlændingepolitik. Den politik vil blive ført, hvis Løkke får lov at fortsætte, og ja, selv hvis vi kunne tvinge os selv i regering, så ville vi blive tvunget til at føre en stram udlændingepolitik, så længe der er flertal i Folketinget for det. Det er dét flertal, vi skal have ændret.”

Alle kampagner

Enhedslisten arbejder hver dag på at trække dansk politik i en mere solidarisk retning. til det har vi brug for din hjælp.