GRECOs anbefalinger uddybet
Kilde: Partistøtteudvalgets betænkning, s.247
#1 Forbud mod anonyme donationer – (delvist implementeret – kun forbud på anonyme donationer over 20.000 )
GRECO anbefaler for det første, at Danmark forbyder anonyme bidrag til politiske partier og kandidater. Efter GRECO’s opfattelse kan muligheden for at give anonyme bidrag til politiske partier benyttes til at omgå partiregnskabslovens regler om åbenhed, jf. lovens § 3.
(Delvis – kun forbud på anonyme donationer over 20.000 )
#2 Offentliggørelse af det fulde beløb på donationer – (ikke implementeret)
GRECO anfører for det andet, at det følger af artikel 12 og 13 i rekommandation (2003)4, at stater skal sikre, at de politiske partiers regnskaber skal udspecificere alle de bidrag, partiet har modtaget, herunder arten og størrelse af det pågældende bidrag. Hvis bidraget er over en vis størrelse, bør identiteten af bidragsyderen endvidere offentliggøres, og oplysningerne skal som minimum en gang årligt gøres tilgængelige for offentligheden. Selv om GRECO anerkender den danske forpligtelse efter partiregnskabslovens § 3, stk. 2, til at offentliggøre navn og adresse på bidragsydere, hvis bidrag til et politisk parti sammenlagt overstiger 20.000 kr. årligt, er det GRECO’s opfattelse, at de danske regler ikke er i overensstemmelse med rekommandation (2003)4. På den baggrund anbefaler GRECO, at der bør indføres en pligt til at offentliggøre den samlede værdi af en bidragsyders bidrag i tilfælde, hvor der ydes private bidrag på over 20.000 kr. – og hvor navnet på bidragsyderen derfor efter de gældende regler i partiregnskabslovens § 3, stk. 2, skal fremgå af partiregnskabet.
#3 Øget vejledning af partierne i indrapportering af donationer – (implementeret)
For det tredje anbefaler GRECO, at der udarbejdes retningslinjer vedrørende rapportering og værdiansættelse af indirekte støtte i form af naturalieydelser til politiske partier, da partiregnskabsloven efter GRECO’s opfattelse ikke er tilstrækkelig klar vedrørende dette punkt.
#4 Hyppigere offentliggørelse af private donationer i relation til valgkampe – (ikke implementeret)
For det fjerde bemærker GRECO, at der ikke i dag findes særskilte regler om partiernes regnskabsaflæggelse i forbindelse med afholdte valg. Det betyder, at partiernes indtægter og udgifter i forbindelse med et valg vil indgå i det almindelige regnskab, som partierne i medfør af partiregnskabslovens § 3, stk. 1, er forpligtet til at aflægge senest 12 måneder efter afslutningen af regnskabsåret. Det er efter GRECO’s opfattelse vigtigt, at offentligheden får oplysninger om, hvem der yder bidrag til politiske partier i forbindelse med valg. GRECO anbefaler derfor at indføre hyppigere rapportering i forhold til indtægter og udgifter i relation til valgkampagner samt at sikre, at relevant information herom offentliggøres.
#5 Åbenhed om partiernes indtægter fra egne aktiviteter, fundraising og bidrag fra interesseorganisationer med tilknytning til partierne – (ikke implementeret)
GRECO anbefaler for det femte, at kravene til de politiske partiers regnskaber i partiregnskabslovens § 3, stk. 1, udvides til også at omfatte indtægter fra partiernes egne aktiviteter (f.eks. fundraising) og ejendomme på centralt niveau samt – i videst muligt omfang – på regionalt og lokalt niveau. GRECO påpeger endvidere, at det følger af artikel 11 i rekommandation (2003)4, at partiernes regnskaber, hvor det er passende, også bør afspejle regnskaberne for de enheder, som hører direkte eller indirekte under det politiske parti, eller som på anden måde er under kontrol af partiet. GRECO anbefaler derfor øget gennemsigtighed i forhold til bidrag fra tredjeparter, f.eks. enheder og interesseorganisationer, der knytter sig til partierne.
#6 Åbenhed om partistøtte til enkelte kandidaterne – (delvist implementeret – åbenhed om kandidater, men ikke beløbsstørrelse)
For det sjette anbefaler GRECO, at det sikres, at bidrag over et vist beløb til kandidatlister og enkeltkandidater i videst muligst omfang offentliggøres, herunder med angivelser af både bidragsyderens navn og bidragets størrelse. Selv om GRECO anerkender, at enkeltkandidater og kandidatlister spiller en mindre rolle i dansk politik i forhold til de politiske partier, anføres det i rapporten, at gennemsigtigheden af deres finansiering bør styrkes i det omfang, det er muligt, særligt i lyset af, at kandidatlister og enkeltkandidater kan modtage offentlig partistøtte.
(Delvist – åbenhed om kandidater, men ikke beløbsstørrelse)
#7 Uafhængig revision – (delvist implementeret – kun i forhold til folketing og EP valg)
GRECO anbefaler for det syvende, at der sikres en uafhængig og konsekvent revision af regnskaber fra politiske partier, der er opstillet til folketingsvalg eller til Europa-Parlamentsvalg, og – i det omfang det er passende – fra partier, der er opstillet til regionale eller kommunale valg. Derudover anbefaler GRECO, at der udfærdiges regler eller retningslinjer med henblik på at sikre den nødvendige uafhængighed for de revisorer, der reviderer de politiske partiers regnskaber.
Delvis (kun i forhold til folketing og EP valg)
#8 Uafhængig kontrol og tilsyn af partiregnskaberne – (ikke implementeret)
Det følger af artikel 14 i rekommandation (2003)4, at staterne skal sikre en uafhængig kontrol af finansieringen af de politiske partier og valgkampagner. Den uafhængige kontrol bør indeholde en uafhængig og reel kontrol af de politiske partiers regnskaber og en offentliggørelse heraf. I henhold til de danske regler offentliggør Folketinget de politiske partiers regnskaber, men foretager ikke i øvrigt en kontrol af regnskaberne. Økonomi- og indenrigsministeren påser endvidere, at de indsendte regnskaber for de partier, der modtager offentlig partistøtte i henhold til partistøtteloven, og som er omfattet af partiregnskabsloven, indeholder de oplysninger, der kræves efter bestemmelsen i partiregnskabslovens § 3. Herudover har Rigsrevisionen mulighed for at undersøge den offentlige støtte til politiske partier, hvilket dog ikke sker i praksis. GRECO finder ikke, at de danske regler er i overensstemmelse med artikel 14 i rekommandation (2003)4, og anbefaler derfor som det ottende, at der sikres en uafhængig og reel kontrol af støtte til politiske partier og valgkampagner.
9# Øget sanktioner over for brud på partistøttereglerne – (ikke implementeret)
Endelig anbefaler GRECO som det niende, at fremtidige regler om støtte til politiske partier og valgkampagner ledsages af fleksible – f.eks. administrative – sanktioner, som er effektive, proportionale og afskrækkende.