Pas godt på hinanden

Overskrifter om, at Danmark lukker ned på grund af Corona-virussen har gjort mange mennesker rigtig bange. Det vil jeg gerne sige lidt om.

Det er en alvorlig tid, og vi skal stå sammen. Det gør vi paradoksalt nok bedst ved at holde os lidt på afstand af hinanden.

Men vi må ikke gå i panik. Dele af Danmark er lukket ned. Men ikke hele Danmark. Privatansatte skal måske arbejde hjemme, men ellers gå på arbejde. Vi skal ikke gå til store koncerter, men vi skal selvfølgelig stadig handle helt almindeligt ind, gå rundt på gaden og have en hverdag, men med mere omtanke.

Hjælp din nabo og vores offentligt ansatte
Til gengæld er det en god ide, at vise overskud over for dem, der har det svært nu. Hvis din naboer er kronisk syge, er de i risikogruppen. Hjælp dem med at købe ind, så de ikke skal gå ud. Besøg din bedstemor, men nøjes med at vinke uden for vinduet. Bliv hjemme, hvis du er syg – også selvom du godt kunne slæbe dig af sted.

Og støt de stærke og dygtige offentligt ansatte, som arbejder i ældreplejen og sundhedsvæsenet. De er velfærdens helte, men de er mere pressede end nogensinde før. Send dem tanker, men hjælp dem allerhelst ved at overholde anvisninger, så du ikke spreder smitten hurtigere.

Hastelovgivning og vores frihedsrettigheder
I Folketinget har vi vedtaget en række hastelovforslag. Der er flere forslag, som er meget vidtgående i forhold til de frihedsrettigheder, som Enhedslisten altid er bannerfører for. Det vil for eksempel være muligt for myndighederne at forbyde forsamlinger over 100 personer samt at tvinge borgere i karantæne, hvis de formodes at være smittet. Det er ikke sikkert, det bliver nødvendigt, men ministeren får kompetence til at sætte det i værk.

Det er meget indgribende. Formentlig det mest indgribende i nyere tid. Det må aldrig blive en permanent del af dansk lovgivning. I Enhedslisten har vi fået en række tiltag igennem, som forbedrer retssikkerheden i den nye lovgivning. Læs mere om dem her.

Forhåbentlig er vi alle sammen nu så opmærksomme på smittefare og gode til at følge anvisningerne, at det ikke bliver nødvendigt at tage loven i brug. I Enhedslistens folketingsgruppe er vi meget opmærksomme på at sikre os alle sammen mod smitte og passe på de udsatte, mens vi også passer på frihedsrettighederne

Vi arbejder for mere økonomisk tryghed
Der er mange, der allerede står i en svær økonomisk situation som konsekvens af epidemien. Mange er allerede blevet fyret, eksempelvis i restaurationsbranchen. De timelønnede vikarer, de små enkeltpersonsvirksomheder, freelancere og andre i løse ansættelser går en meget svær tid i møde, hvor bunden kan blive slået ud af deres privatøkonomi.

I Enhedslisten arbejder vi hårdt for at sikre særlig kompensation og støtte til dem, der er allermest i fare for at miste indtægt, og for at udvide dagpengeperioden, så der er tryghed til alle, der mister deres arbejde. Samtidig arbejder vi for at sikre, at der bliver taget hånd om socialt udsatte, hjemløse og mennesker med handicap. Læs mere om det her.

Vi vil fra Enhedslisten side i hvert fald gøre alt, hvad vi kan, for at alle kommer så godt som muligt igennem.

Pas godt på hinanden.

Mange hilsner