Skolevalg 2017

Statsministeren har udskrevet skolevalg i Danmark. 2. februar 2017 går tusindvis af folkeskolelever fra 8.-10. klasser i stemmeboksen for første gang, hvor de skal stemme ved et valg, der minder om det, vi kender fra rigtige folketingsvalg. Eleverne kan stemme på alle partier, som er opstillingsberettiget til Folketinget.

Op til skolevalget laver eleverne kampagner på de sociale medier for de mærkesager, de tror mest på, og skolerne afholder i alt 327 debatter, hvor ungdomspartierne er repræsenteret. SUF sender 135 debattører ud i landet for at debattere SUF og Enhedslistens politik inden årets skolevalg.

I højre side kan du se, hvor der er debatter i nærheden af dig, og hvordan du kan hjælpe ved valget.

Valget sluttes af som et almindeligt valg med en stor valgfest for ungdomspartierne på Christiansborg. Du kan følge skolevalget på DR TV, hvor resultatet bliver offentliggjort, når stemmerne er talt op om aftenen.

Her præsenterer vi de emner, der skal debatteres op til valget. Desuden kan du se SUF’s valgvideo, møde to af debattørerne og se, hvordan du kan hjælpe i valgkampen.

Hvorfor stemme på Enhedslisten til skolevalg 2017?

I Enhedslisten og SUF kæmper vi kæmper for en verden med mindre ulighed, mere mangfoldighed og en grøn fremtid.

Mangfoldighed – frihed til at være den, du er.
Alle mennesker er lige meget værd. Derfor skal alle være med til at bestemme, hvordan vi indretter vores samfund. Ikke bare når der er valg, men også i hverdagen. Alle skal kunne leve et godt liv, selvom nogle behøver mere hjælp end andre.

Det handler om frihed til forskellighed: Uanset om du er hvid eller brun, homo eller hetero, bruger krykker eller stilletter, så skal du have respekt og rettigheder.

Lighed – ingen skal leve i fattigdom
Danmark skal være et land, hvor vi passer på dem, der er syge, arbejdsløse eller har det svært på andre måder. Alle skal have råd til at holde fødselsdag, uanset hvor mange penge deres forældre har. Alle skal have adgang til gode dagtilbud, god uddannelse med SU, man kan leve af, sygehuse og ordentlig hjemmehjælp.

Derfor mener vi i SUF og Enhedslisten, at de rige skal betale lidt mere i skat. Med de penge vil vi sikre, at ingen skal leve i fattigdom.

Enhedslisten ønsker alle et godt skolevalg.

Alle kampagner

Enhedslisten arbejder hver dag på at trække dansk politik i en mere solidarisk retning. Til det har vi brug for din hjælp.

Emner

Alle ungdomspartierne har budt ind med emner, som de gerne vil diskutere til paneldebatterne op til skolevalget. Her præsenterer vi emnerne, og hvad vi mener om nogle af dem. Du kan desuden læse mere om Enhedslistens politik ved at klikke her.

Emnerne, der skal diskuteres til skolevalget, er

16 års valgret

Kortere skoledage

Gratis psykologhjælp til unge under 25