Hvem scorer kassen på billig arbejdskraft?

I Enhedslisten ønsker vi at sætte øget fokus på social dumping. Vores budskab er klart: Hvis vi skal gøre op med løntrykkeri og urimelige arbejdsvilkår, skal vi rette skytset mod arbejdsgiverne og EU. Ikke mod underbetalte udenlandske arbejdere. For bag enhver udenlandsk arbejder står en arbejdsgiver, der tjener på at underbetale. Og EU er en stor del af problemet. Det, som EU kalder frihed og fri bevægelighed, er i virkeligheden frihed for arbejdsgiverne og en spændetrøje for lønmodtagerne. Arbejdsgiverne får frihed til at sige nej til overenskomster og shoppe hele Europa tyndt efter den billigste arbejdskraft. Og EU’s regler gør det svært for Europas lønmodtagere at stille krav til arbejdsgiverne.

Lige vilkår for lige arbejde er en fælles kamp. De gode og ordnede arbejdsvilkår, der er udbredt i Danmark, er resultatet af mange års hård kamp mellem fagbevægelse og arbejdsgivere. Det er fundamentet under vores velfærdssamfund. Men sten for sten fjerner grådige arbejdsgivere fra ind- og udland de bærende piller i samfundet, når de udnytter folk, der er tvunget til at sælge deres arbejdskraft billigt.

Det er ikke dem, der arbejder til de lave lønninger, som bliver rige af løntrykket. Det er derimod de firmaer, der vælger at hyre snydende underleverandører eller at ansætte folk på ringe vilkår. Og det er EU, som gør det let for arbejdsgiverne at score kassen på fællesskabets regning.
Det er en fælles sag for lønmodtagere fra både Danmark og udlandet. Vi må stå sammen om at gøre op med EU’s regler og kræve lige vilkår for lige arbejde.

Enhedslisten foreslår:

• Lovgivning om kædeansvar
  • ID-kort i byggeriet og andre udsatte brancher
  • Ændring af EU’s regler, så vi kan stille samme krav til udenlandske og danske virksomheder
  • EU-borgeres adgang til at arbejde i Danmark, skal være betinget af en ansættelseskontrakt, der er godkendt af den fagforening som har overenskomsten.
Alle kampagner