TID TIL ET OPGØR MED GREENWASHING

Virksomheder markedsfører sig i stigende grad på at være miljø- og klimavenlige. Samtidig efterspørger forbrugerne tiltag, der gør det grønne valg nemmere. Men i alt for mange tilfælde snyder virksomhederne på vægten. Vi skal sikre, at de virksomheder, der påstår, at de gør en forskel for klima, miljø og natur, kan dokumentere effekterne og stilles til ansvar for deres grønne markedsføring.

Derfor lancerer Enhedslisten i dag et udspil med seks konkrete initiativer, der skal styrke forbruger-sikkerheden, stoppe greenwashing og styrke forbrugernes muligheder for at træffe grønne valg.

Udspillet indeholder blandt andet en styrkelse af Forbrugerombudsmanden, krav til brug af klimakompensation i markedsføring, forslag om et offentligt klimamærke på fødevarer og krav til CO2-regnskab i virksomheders årsregnskab.

Søren Egge Rasmussen, ordfører for klima og fødevarer, udtaler:

• Det er en regulær jungle for forbrugerne i dag at træffe grønne valg. Kød mærkes som klimavenligt og flyselskaber reklamerer for grønne flyrejser. Det er på tide, at vi tager kampen op mod greenwashing. Derfor foreslår vi en række initiativer, der skal styrke forbrugernes rettigheder og sikre, at virksomhederne stilles til ansvar for deres markedsføring.
  • I dag er der i praksis straffrihed for virksomheder, som lyver over for forbrugerne og pynter sig med lånte grønne fjer. Det gør mig helt ærligt harm. Det skal ikke kunne betale sig at snyde. Det er tydeligvis nødvendigt med mere kontrol og strengere sanktioner over for virksomhederne.
  • Forbrugerombudsmanden drukner i klagesager. Alene sidste år var der flere sager om greenwashing end de foregående fem år tilsammen. Men det er kun toppen af isbjerget. Derfor bør Forbrugerombudsmanden opgraderes, så forbrugerne reelt får en grøn vagthund.
  • Enhedslisten mener, at det er på tide at indføre et klimamærke for fødevarer. Det første skridt er, at der etableres en offentlig database for fødevarers klimaaftryk. Vi vil sætte penge af til udformning af en offentlig klimadatabase, så vi inden 2023 har et offentligt klimamærke, der kan gøre det grønne valg nemmere i supermarkedet. Det vil både gøre det nemmere for forbrugerne, styrke de grønne offentlige indkøb og understøtte de officielle kostråd om at spise mere plantebaseret.

FAKTA OM UDSPILLET

Enhedslistens udspil består af seks initiativer:

1. Forbrugerombudsmanden skal styrkes
  2. Strammere krav til klimaanprisninger og brug af klimakompensation i markedsføring
  3. National kontrolinstans og screening af klimakompensation
  4. Krav om klimaregnskab i virksomheders årsregnskab
  5. Task force skal kigge på skærpede sanktioner for greenwashing
  6. Offentlige klimadata og et offentligt klimamærke på fødevarer

Hent hele udspillet her (PDF)

Alle kampagner