Uddannelse for livet
Uddannelse af høj kvalitet, der er gratis at tage, skaber lighed, social mobilitet og frihed. Uddannelse mægtiggør den enkelte.
-
En folkeskole for fællesskabetEn folkeskole for fællesskabet
-
UngdomsuddannelserUngdomsuddannelser
-
Uddannelse gennem hele arbejdslivetUddannelse gennem hele arbejdslivet
-
Investering i videregående uddannelserInvestering i videregående uddannelser
-
Konkurrencestaten ud af vores klasselokalerKonkurrencestaten ud af vores klasselokaler
En folkeskole for fællesskabet
Folkeskolen er fællesskabets skole. Den skal favne mangfoldigheden i vores samfund og love alle en solid grunduddannelse. Uanset hvad ens forældre laver, uanset hvor man bor. Den er en forudsætning for, at vores børn får lige muligheder. Så vigtig er folkeskolen. Vi skal sørge for, at den bliver behandlet derefter.
21. Mindre klasser – flere lærere
Mindre klasser giver bedre trivsel. Og flere lærere giver mere kvalitet i undervisningen. Når der i de seneste år er der kommet stadigt flere elever i folkeskolens klasser, giver det både elevflugt fra folkeskolen og går samtidig hårdest ud over dem, der ikke kommer fra uddannelsesvante hjem. Derfor skal vi indføre:
- Loft over klassestørrelserne på max. 24 elever.
- Mere undervisende personale i klasserne.
Kommentér forslaget
[gravityform id=”2″ title=”false” description=”false”]
22. Kortere skoledage
Skoledagene skal være kortere. De er blevet gjort alt for lange på bekostning af elevernes trivsel og undervisningens kvalitet. Derfor skal Folkeskoleloven ændres, så kommunerne får frihed til at reducere skoledagens længde med op til fem timer om ugen for alle elever. Det er et krav, at de frigjorte midler bruges til at give lærerne bedre tid til forberedelse og til at forbedre åbningstid og normeringer i skolefritidsordninger og klubber.
23. Læringen skal sættes fri af test
De standardiserede tests skal afskaffes. De gør ikke eleverne dygtigere og er heller ikke gode pædagogiske redskaber for lærerne. I stedet fremmer de en teach-to-the-test kultur, der skævvrider undervisningens formål. Derfor skal vi afskaffe:
- De nationale test i folkeskolen.
- Danmarks deltagelse i PISA-testene.
Kommentér forslaget
[gravityform id=”2″ title=”false” description=”false”]