— Kultur og medier

EL: DR’s spareplan giver dårligere dansk indhold og svækker os i kampen mod fake news og kommercielle multinationale mediegiganter

DR har i dag præsenteret deres spareplan for de 20 procents nedskæringer, som regeringen og Dansk Folkeparti gennemtvang tidligere på året. Uanset DR-ledelsens forsøg på begrænse skaderne, vil det uundgåeligt betyde, at færre danskere får adgang til dansk kvalitetsindhold, og det vil svække os i kampen mod falske nyheder og multinationale mediegiganter, mener Enhedslistens medieordfører, Søren Søndergaard.

Søren Søndergaard udtaler:

– DRs spareplan viser, at man ikke kan skære en femtedel af vores fælles public service-institution, uden at det går hårdt ud over danskproducerede og dansksprogede udsendelser. Det kommer uundgåeligt til at svække os i kampen mod fake news, trollefabrikker og konkurrencen med udenlandske mediegiganter.

– Jeg kan undre mig over, at Dansk Folkeparti tilsyneladende kan være tilfredse med, at dansk indhold bliver svækket i konkurrencen med Netflix, HBO og andre multinationale virksomheder, som er fuldstændig ligeglade med kvaliteten og mangfoldigheden i det danske medieudbud og kun interesserer sig for at tjene mest muligt på danskernes medieforbrug.

– DRs nedskæringer kommer til at ramme så bredt, at hele familien Danmark kommer til at mærke det. Langt de fleste indholdsområder bliver beskåret så kraftigt, at man vil blive ramt, uanset om man bruger traditionelt TV, radio eller net, og om man er musikelsker, sportsnørd eller nyhedsafhængig.

For yderligere, Søren Søndergaard: 61 62 45 42.