— Kultur og medier

EL om medieaftale: Vigtig aftale, men kritisk at støtten kan ende hos aktionærer

Der er netop landet en bred aftale om en hjælpepakke til medier på forventet 180 mio. kroner i 2020. Det dækker en del af det annoncetab, der skyldes corona-krisen.

Enhedslistens medieordfører Søren Søndergaard glæder sig over, at man nu holder hånden under de trængte medier. Men kritiserer samtidig, at der ikke var flertal for at sikre, at støtten ikke ender som udbetalinger til aktionærer.

Søren Søndergaard, Enhedslistens medieordfører, siger:

• De nationale, regionale og lokale medier er vigtige redskaber til oplysning og demokratisk debat. Det er derfor vi er med i denne hjælpepakke, som holder hånden under medierne, der er hårdt ramt, nu hvor coronaen hærger. I Enhedslisten mener vi, at det er afgørende for vores demokrati, at vi har frie og uafhængige medier – ikke mindst i en krisetid. Derfor er denne hjælpepakke vigtig.
  • Vi har i forhandlingerne kæmpet for, at de medier som i år kan udbetale afkast til sine aktionærer og ejere, skulle forpligtige sig på at betale støtten tilbage. Formålet med støtten er jo at holde hånden under medierne – ikke at polstre aktionærernes lommer. Men det kunne vi desværre ikke finde flertal for. Vi kunne ikke trække de andre partier længere end til en forsigtig opfordring til medievirksomhederne.
  • Det er ikke i orden, at skatteyderne skal bevilge penge til medier, som i øjeblikket fyrer folk og sætter deres medarbejdere ned i løn, og som så efterfølgende har mulighed for at udbetale overskud til deres aktionærer. Derfor vil vi tage det op i de kommende medieforhandlinger, så vi kan sikre, at mediestøtte ikke forvandles til aktionærstøtte.