— EU

Enhedslisten i grønt opråb til danske EU-parlamentarikere: Stem imod von der Leyen

Enhedslistens medlem af EU-parlamentet, Nikolaj Villumsen, opfordrer de danske EU-parlamentarikere til at stemme imod den konservative tyske, Ursula von der Leyen, der er kandidat til posten som EU-kommissionsformand.

Nikolaj Villumsen udtaler:

• Vi står overfor en akut klimakrise, der kommer ud af kontrol, hvis ikke vi får fart på den grønne omstilling i de næste fem år. Det står efter sidste uges høringer i de politiske grupper tydelig, at von der Leyen er total uambitiøs, når det kommer til klimahandling. Derfor vil jeg opfordre alle danske EU-parlamentarikere til at stemme imod hende, så vi i stedet kan få en ny og mere ambitiøs kandidat.
  • Vi så i EU-parlamentsvalgkampen, at partierne stod i kø for at overbevise vælgerne om hvor grønne de var. Nu er det tid til at sætte handling bag ordene. Vil man bruge sin magt som EU-parlamentariker til at styrke klimakampen, så bør man stemme imod von der Leyen.
  • Indtil nu er det udelukkende den konservative gruppe, der har lovet at stemme for von der Leyen. Samtidig har venstrefløjsgruppen og de grønne gjort klart, at vi vil stemme imod. Derfor vil jeg ikke mindst opfordre socialdemokraterne og de radikale til at bruge deres indflydelse og stemmer til at afvise von der Leyen. Klimaet har brug for handling.