— Trafik

EU’s vejpakke kørt i hus

Efter flere års forhandlinger og stridigheder mellem øst- og vesteuropæiske lande har EU-parlamentet nu vedtaget den såkaldte vejpakke. Enhedslistens transportordfører glæder sig over, at det langt om længe lykkedes at komme i hus med vejpakken og få skabt ordnede forhold på de europæiske landeveje.

Henning Hyllested siger:

• Vejpakken betyder først og fremmest, at det bliver slået fast, at der skal køres til danske lønninger på danske landeveje. På den måde supplerer vejpakken og den nye danske lov, som vi lige har vedtaget, hinanden på bedste vis. Nu gælder der overenskomstmæssige vilkår, når fremmede chauffører kører cabotagekørsel på danske landeveje.
  • Vejpakken betyder samtidig, at kontrollen med forholdene for chaufførerne bliver skærpet – noget vi allerede har taget højde for i den nye danske lovgivning med forøgede bevillinger til politiets og Færdselsstyrelsens kontrolindsats. Effektiv kontrol er altafgørende for, om vejpakken får den betydning, som den på papiret har.
  • En række andre elementer i vejpakken er også klare forbedringer: Opgør med postkasseselskaber, som også en række danske vognmandsvirksomheder har benyttet sig af, lastbilen skal returnere hver 8. uge til virksomhedens adresse ugehvilet, som skal holdes uden for førerhuset, skal betales af virksomheden, chaufførerne får mulighed for at vende hjem hver 4. uge, der bliver indført en karensperiode på 4 dage, før en lastbil må vende tilbage for at køre cabotage i Danmark.
  • Vejpakken bidrager til at konkurrencen mellem vognmændene bliver mere fair. De vognmænd, som aflønner og behandler deres chauffører ordentligt, bliver nu ikke længere udsat for unfair konkurrence fra billige østchauffører eller chauffører fra tredjelande, som de filippinere vi så i slumlejren i Padborg for godt 2 år siden.