Europæisk klimahandling NU!

I Enhedslisten kæmper vi for en konkret og ambitiøs grøn omstilling, og her skal EU gå allerforrest. Vi skal sætte en stopper for udvindingen af sort energi og sikre billige lyntog gennem hele Europa.

Klimakrisen er vores civilisations største udfordring og bør stå allerøverst på den europæiske dagsorden. Men lige nu lever EU’s klimapolitik ikke engang op til den internationale klimaaftale. Derfor er det nødvendigt, at vi skifter gear og hæver EU’s klimamål.

Vi kæmper for, at vi i EU skal reducere vores CO2-udslip med 70 procent i 2030 og være CO2-neutrale i 2040. Derfor er det altafgørende, at vi stopper med at udvinde sort energi. Olie, gas og kul skal blive i undergrunden i hele EU. I stedet skal vi investere meget mere i vind- og solenergi.

En sikker grøn stemme
I Enhedslisten siger vi ikke blot, at vi er grønne. Vi er det også i praksis. De grønne NGO’er i Europa har kåret Enhedslisten, som det grønnest parti blandt de danske partier i EU-Parlamentet baseret på afstemninger i EU-Parlamentet 2019-2024. En stemme på Enhedslisten er derfor en sikker grøn stemme. Der er brug for mere klimahandling og mindre varm luft.

Lyntog skal binde Europa sammen
Det er også nødvendigt, at vi for alvor satser på den grønne, kollektive trafik, der skal binde Europa sammen.

Det skal være billigere, bedre og bæredygtigt at rejse rundt i Europa.

Derfor vil vi i Enhedslisten have lyntogsforbindelser og nattog mellem alle europæiske storbyer. Det skal kunne betale sig at vælge toget frem for flyet – både når det gælder tid og pris.

Vi har mange flere grønne mål, som vi kæmper for i EU. Du kan læse om det hele i vores valgprogram til EU-valget.

Det vil enhedslisten

• Hæve EU’s klimamål – Europa skal være CO2-neutralt senest i 2040
  • Etablere lyn- og nattog mellem alle europæiske storbyer
  • Stoppe udvindingen sort energi i EU – fra 2035 skal olie, gas og kul blive i undergrunden