Kultur og medier

Vi skal støtte mange forskellige slags kultur og adgang til den i alle dele af landet, så kultur ikke bliver forbeholdt de store byer eller dem med pengepungen i orden.

Vi skal støtte dansk kulturliv

Dansk er et lille sprog, og store internationale koncerner presser danske kunstnere og nicher af banen. Vi skal sikre, at de overlever, ved aktivt at støtte dansk kulturliv. Både økonomisk og gennem public service-kanalernes forpligtelser til at spille dansk musik.

Alle skal have adgang til kultur

En del danskere afskæres fra kulturlivet, fordi økonomien ikke rækker til fodboldklubben, eller fordi deres kørestol ikke kan komme ind på museet. Denne kulturelle ulighed skal vi bekæmpe via en styrkelse og udvidelse af kulturklippekort til de fattigste danskere og skrappere krav om handicaptilgængelig til både kultur og medier.

Styrkelse af public service

Enhedslisten er tilhænger af public service, der giver plads til dansk produceret tv og smalle programmer uden reklamer. Public service skal finansieres ved en progressiv skat, så dem med de højeste indtægter betaler mest.

Streamingtjenester og tech-giganter skal bidrage til dansk kultur og medier

Kulturbidraget som betyder at streamingtjenester betaler 6 % af deres indtjening til danske produktioner, som blev aftalt i medieforliget 2022. Kulturbidraget skal sikres i dansk lov, så vi kan styrke og fortsætte med at producere film, serie og dokumentarer af høj kvalitet i Danmark. Ligeledes skal der indføres en skat på digitale annoncer på 10 %, som skal styrke danske medier. Denne skat vil sikre at tech-giganterne hvert år betaler over 700 mio. kr. tilbage til medieområdet.

Idræt for alle – ikke for de få

Enhedslisten arbejder for at styrke idrætten. Dette vil vi gøre ved at styrke idrætsforeningerne og give bedre muligheder for breddeidrætten, så endnu flere både børn og voksne kan få mulighed for at dyrke idræt. Derudover vil vi sikre at idræt er for alle. Der skal derfor indføres regler der forhindre at store udenlandske kapitalejere kan købe sig ind i sportsklubber/idrætsforeninger. Sportsklubberne skal være foreningsdrevet, så det kommer til gavn for alle.

Alle politikområder