Enhedslisten smidt ud af forhandlingerne om udbuddet af jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland

Uden at blive informeret af transportministeren er Enhedslisten blevet smidt ud af forhandlingerne om udbud af jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland, hvor Arriva kører i dag. Enhedslisten er ikke længere velkomne, efter transportordfører Henning Hyllested har udtalt, at udbuddet er direkte unfair og forhindrer DSB i at byde på deres egne strækninger. Dette skyldes blandt andet, at udbuddet er blevet udvidet med strækningen Vejle-Herning-Struer og Svendborgbanen, hvor DSB kører i dag.

Dette overrasker Henning Hyllested, der siger:

– Regeringens og DF’s liberaliseringsiver og ønske om at sætte DSB fra bestillingen overstiger fuldstændig hensynet til at skabe en sammenhængende og stabil togdrift.  EL er principielt imod, at jernbanetrafikken spredes ud på flere operatører. Jernbanetrafikken er på mange måder rygraden i den kollektive trafik og en vigtig del af landets infrastruktur. Den bør være på statslige hænder. Sammenhængen i trafikken går tabt ved en fragmentering, ligesom flere operatører på de samme skinner vil gå ud over rettidigheden.

– Dertil kommer, at udbuddet er tilrettelagt, så DSB afholdes fra at byde på deres egne strækninger mellem Odense og Svendborg og mellem Vejle-Herning-Struer. Disse strækninger udbydes nemlig ikke selvstændigt, men som en del af en pakke, hvor Arrivas nuværende trafik også indgår.

– I 2014 indgik S, EL, Rad. og SF en politisk aftale om DSB kontrakten for de næste 10 år. Ifølge kontrakten skulle der ikke finde udbud af DSB’s trafik sted i kontraktperioden  på 10 år. I stedet skulle der udarbejdes en ”udbudsanalyse”, som skulle belyse mulige scenarier, som jernbanetrafikken kunne organiseres på i et udbudsregime. Udbudsanalysen er lige på trapperne, men iveren efter at udbyde og jagten på DSB tilsidesætter tilsyneladende ethvert hensyn til en saglig og faglig tilgang til driften af jernbanetrafikken i Danmark.

Alle nyheder