— Enhedslisten, Uddannelse og forskning,

Mai Villadsen: Universitetsreformen er et eksperiment, som ingen har bedt om

Næsten hver tredje kandidatuddannelse skal forkortes eller omlægges, og tusindvis af bachelorpladser skal nedlægges med den nye universitetsaftale.

Det er resultatet af den nye universitetsreform, som SVM-regeringen i dag har præsenteret med SF, De Konservative, Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne.

”Regeringens universitetsreform en forringelse og et tåbeligt eksperiment, som ingen har bedt om,” lyder reaktionen fra Mai Villadsen, politisk ordfører for Enhedslisten.

Mai Villadsen, politisk ordfører for Enhedslisten, siger:

• Aftalen er en forringelse af vores uddannelser og et tåbeligt eksperiment, som ingen har bedt om. De unge må sidde måbende tilbage. Midt i den voldsomme trivselskrise vil man presse unge endnu hurtigere igennem. Det er uklogt.
  • Ingen har bedt om at halvere mange af vores kandidatuddannelser. Ikke desto mindre er det, hvad regeringen holder fast i. Reformen er et stort eksperiment med vores videregående uddannelser, som i forvejen har været udsat for ufatteligt mange reformer på få år.
  • Jeg er oprigtigt bekymret for, at det her vil øge den voldsomme trivselskrise og præstationspresset blandt unge i en tid, hvor der er akut brug for det modsatte. Når man skærer mange af kandidatuddannelserne, øger man konkurrencen om pladserne på de kendte 2-årige uddannelser. Vi risikerer et arbejdsmarked med et A- og B-hold, hvor dem med den 2-årige uddannelse springer B-holdet med den 1-årige over i jobkøen.
  • Aftalen handler slet ikke om at forbedre uddannelserne, det handler om at få de unge hurtigere ud på arbejdsmarkedet. Det burde regeringen og aftalepartierne være ærlig om.
  • De unge må sidde måbende tilbage. De er generation forsøgskanin, som endnu en gang må lægge ryg til et angreb fra politikerne. De har været gennem den skandaliserede folkeskolereform, og nu vil Regeringen og aftalepartierne kaste dem ud i endnu et eksperiment, som adskillige eksperter advarer imod.

Enhedslistens kritik af aftalen om den nye kandidatreform:

• Regeringen og aftalepartierne vil omlægge, beskære eller nedlægge 38 pct. af uddannelsespladserne på universiteterne. Det forringer og ændrer helt grundlæggende på vores videregående uddannelsessystem. For første gang i nyere uddannelseshistorie arbejder en regering målrettet på at få unge til at uddanne sig mindre.
  • Aftalen er et kæmpe eksperiment med vores videregående uddannelsessystem, som ingen har bedt om, hverken de studerende, uddannelsesinstitutionerne eller erhvervslivet. Flere eksperter advarer mod effekterne, men regeringen og aftalepartierne vil ikke lytte. Med den nye kandidatreform når vi op på 29 uddannelsesreformer på 20 år. Før vi har set effekterne af den seneste store udflytningsreform, kaster regeringen og aftalepartierne nu boldene op i luften igen.
  • Aftalen vil kun forværre den allerede galoperende trivselskrise blandt unge. Færre studiepladser med sikre fremtidsudsigter skærper den benhårde konkurrence mellem de studerende, så præstationspresset skrues endnu mere op midt i en historisk trivselskrise. Samtidig presser aftalen en stor gruppe studerende hurtigere igennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Reformen handler slet ikke om bedre kvalitet på uddannelserne, men om arbejdsudbud. Det burde regeringen og aftalepartierne være ærlige om.