Enhedslisten vil lave særlige herberger for unge hjemløse

Den nyeste hjemløsetælling viser i dag, at antallet af unge hjemløse er fordoblet i løbet af de seneste 8 år. Enhedslisten kaster skylden på den særligt lave ungeydelse, der blev indført i kontanthjælpssystemet under SRSF-regeringen, og foreslår samtidig en særligt styrket indsats rettet mod de unge hjemløse.

Enhedslistens socialordfører, Pernille Skipper, siger:

– Det er ganske enkelt forfærdeligt, at antallet af hjemløse stiger. Og det er helt særligt, at det er så voldsomt blandt de unge. Det er hele liv, der bliver ødelagt, hvis den her udvikling fortsætter. Hvis vi ikke griber ind, vil vi formentlig se rigtig mange helt unge, der ender i store sociale og psykiske problemer resten af livet. Det kan vi ikke være bekendt, og det bliver også rigtig dyrt på den lange bane.

– Der er ikke nogen tvivl om, at den særligt lave ungeydelse har en stor del af skylden her. Ydelsen er simpelthen så lav, at unge, der har det svært, nærmest ikke har en chance for at fastholde en bolig. Det betyder sofasoveri, gråzoneprostitution og hjemløshed – og det kan føre til både vold, misbrug og et endnu sværere liv. Det er meget alvorligt, og jeg synes ærligt talt, at især partierne i rød blok burde erkende deres kæmpe fejl her.

– Vi ville gerne helt afskaffe ungeydelsen. Men vi mener også, at der er behov for en indsats rettet mod de unge hjemløse. Derfor foreslår vi, at der oprettes særlige ungeherberger og hybler i alle større byer, som kun er for de unge. Kommer de på de helt almindelige herberger i de hårde miljøer, vil deres problemer højst sandsynligt kun blive større.