Enhedslisten: Socialdemokraterne, SF og Radikale skylder lærerne en forklaring

Ny bog med udtalelser fra Anette Vilhelmsen viser, at lockouten af skolelærerne i 2013 var aftalt spil mellem den daværende S-R-SF-regering og KL. Det er en kæmpe skandale, og de tre tidligere regeringspartier skylder lærerne en forklaring.

Politisk ordfører for Enhedslisten, Pernille Skipper, siger:

• Lockouten af lærerne i 2013 var åbenbart aftalt spil mellem KL og S-R-SF-regeringen. Det var øjensynligt Thorning og Corydon, der dikterede arbejdstidsaftalen, og det er at tromle hen over den danske model, hvis de havde aftalt på forhånd, at de ville afslutte konflikten med et lovindgreb. Så der var aldrig reelle og frie forhandlinger, og lærerne havde ikke en chance.
  • Thorning og Corydon kan i sagens natur ikke indkaldes i samråd, men det gør ikke de daværende regeringspartier ansvarsfri. Husk på, at det var den nuværende formand for Socialdemokraterne, der fremsatte det lovforslag, der tvang lærerne ind under urimelige arbejdstidsregler. Og formændene for både Radikale og SF har siddet i det magtfulde økonomiudvalg. Jeg synes, at de skylder lærerne en grundig forklaring.
  • Når jeg husker tilbage, har den her mistanke jo hængt over lockouten og indgrebet hele tiden. Det her har været en årelang fadæse. Nu er vi simpelthen nødt til at få alle kortene lagt på bordet, så jeg vil kraftigt fraråde Socialdemokratiet, SF og de Radikale at krybe i flyverskjul. De kan ikke være andet bekendt overfor lærerne end at stille op med åben pande og svare ærligt på, hvad de vidste.