Hjort hives i samråd om krigsskibs-skandale

I dag bringer Information endnu en afsløring i skandalen om forsvarets brug af nordkoreanske tvangsarbejdere, der undergraver forsvarets hidtidige forklaring. Enhedslisten, SF og Alternativet hiver forsvarsminister Claus Hjorth Frederiksen i samråd om skandalesagen, hvor det er kommet frem, at en række danske krigsskibe er bygget på et polsk skibsværft, der har brugt nordkoreanske tvangsarbejdere.

De tre partier kræver en redegørelse fra forsvarsministeren, hvor det bliver klart, hvordan det kunne ende med, at nordkoreanske tvangsarbejdere muligvis har bygget danske krigsskibe, og hvordan ministeren i fremtiden vil gardere sig mod lignende sager.

Nikolaj Villumsen, udenrigsordfører for Enhedslisten:

• Jeg forstår ærlig talt ikke, hvorfor regeringen og Dansk Folkeparti er så ligeglade med, om nordkoreanske tvangsarbejdere har været med til at bygge danske krigsskibe. Det er social dumping i en helt ekstrem grad, og samtidig er danske skattekroner muligvis gået til udviklingen af nordkoreanske atomvåben. Det er potentielt en kæmpe skandale, og regeringen og Dansk Folkeparti lader stå til. Jeg begriber ikke, hvorfor de ikke er interesserede i, hvordan vi undgår sådan en skandale en anden gang.

Rasmus Nordqvist, udenrigs- og fredsordfører for Alternativet:

• Det er fuldstændigt vanvittigt, at Danmark gennem offentlig indkøb har været med til at understøtte moderne slaveri gennem tvangsarbejde fra Nordkorea. Vi taler om samfundsansvar for virksomheder, det gælder selvfølgelig også for staten og det danske militær. Derfor skal det selvfølgelig undersøges til grund, så vi aldrig ser det igen.

Holger K. Nielsen, udenrigs- og forsvarsordfører for SF:

• Det er dybt alvorligt, hvis Danmark indirekte har medvirket til at holde det nordkoreanske styre ved magten gennem brug af tvangsarbejdere. Forsvaret er derfor nødt til at være mere seriøs i tilgangen og give offentligheden klare svar, så vi undgår en gentagelse.