EL: Sænk klasseloftet til 24 elever i folkeskolen

Tirsdag 1.behandlede folketinget et beslutningsforslag fra Enhedslisten om at sænke klasseloftet i folkeskolen fra de nuværende 28 til maksimalt 24 elever. Den gennemsnitlige klassekvotient i folkeskolen er vokset hvert eneste år siden 2009, og i dag går mere end hver fjerde elev i en klasse med 25 børn eller mere. Der går dermed mere end 135.000 elever i store klasser. Det betyder mere uro i klasserne og mindre tid til den enkelte elev, siger Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, der frygter, at udviklingen vil få flere forældre til at fravælge folkeskolen.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• Der er de sidste 10 år lukket 325 folkeskoler landet over. Det har ført til en kraftig centralisering af folkeskolen i mange kommuner, og det har sammen med andre besparelser været med til at presse klassekvotienterne stadig højere op.
  • Når der presses stadig flere elever ind i klasserne fører det næsten uundgåeligt til mere uro i klassen og en forringelse af mulighederne for at fastholde et godt undervisningsmiljø. Når lærerne samtidig får mindre tid til den enkelte elev, kan det hurtigt gå ud over mange elevers trivsel og læring, og det gør det i den grad vanskeligt at sikre inklusion af elever med særlige behov
  • Vi har de senere år set, hvordan flere og flere forældre vælger folkeskolen fra til fordel for private skoler. Skal vi vende den udvikling, er vi nødt til at investere i folkeskolen. Jeg er sikker på, at Enhedslistens forslag om at sænke klasseloftet til 24 elever vil kunne give et vældigt kvalitetsløft og få flere forældre til at se folkeskolen som det naturlige førstevalg.