Riisager må sikre børn med autisme ret til undervisning

Stadig flere børn med autisme kommer ikke regelmæssigt i skole. Angiveligt fordi der fattes penge både til specialskoletilbud og til de nødvendige ressourcer, når børn med handicap inkluderes i almenklasserne. Det er helt uacceptabelt, når mere end hvert fjerde barn med autisme, ifølge Landsforeningen Autisme, ikke kommer i skole i lange perioder, mener Enhedslistens undervisnings- og handicapordfører Jakob Sølvhøj. Alle børn har et retskrav på undervisning, og undervisningsministeren må forpligte kommunerne til at løfte deres ansvar for at sikre børn med autisme et skoletilbud, der tilgodeser deres behov for støtte.

Jakob Sølvhøj udtaler :

• Kombinationen af inklusionslov, folkeskolereform og massive besparelser i folkeskolen har medført, at hvert fjerde barn med autisme i lange perioder ikke kommer i skole, fordi kommunernes skoletilbud ikke opfylder børnenes behov for støtte.
  • Alle børn har ret til undervisning, og det er jo åbenlyst, at mange kommuner ikke lever op til deres forpligtelse overfor børn med autisme. Problemet er gennem flere år blevet påpeget af mange forældre og af Landsforeningen Autisme, og når kommunerne ikke retter op på forholdene, må det være ministerens ansvar at skærpe kravene til kommunerne. Der må sikres en langt hurtigere udredning af skolebørnenes situation, og forældrene klageadgang må forbedres.
  • Sammen med en styrkelse af børnenes og forældrenes retskrav på den nødvendige støtte, må der rettes op på folkeskolens økonomiske situation. Skolernes økonomi er presset helt bund, og kommunerne må derfor tilføres flere statslige midler til at løse opgaven.