Enhedslisten kræver klare svar fra Ole Birk om Storstrømsskandalen

Enhedslisten kræver en grundig redegørelse fra transportminister Ole Birk Olesen i sagen om Storstrømsbroen. Det fortæller Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, der kalder sagen absurd.

Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, siger:

•  Igen, igen må transportordførerne fra forligspartierne bag trafikforliget fra 2009 ud og forsvare en håbløs indsats fra embedsværkets side, når de skal hitte rede i sagen om Storstrømsbroen. Sagen skriver sig ind i rækken af skandaler, ligesom sagerne om IC4, Signalprogrammet og Rejsekortet. Det er absurd. Nu har vi brug for klare svar fra transportministeren – hvordan er vi endt i denne helt igennem uholdbare situation?
  • Kammeradvokaten slår fast, at Vejdirektoratet ikke kan udelukke de italienske firmaer fra kontrakten på at bygge den nye Storstrømsbro, som de har vundet, selvom den ikke er underskrevet endnu. Den er helt gal med EU’s udbudsregler. De europæiske firmaer er sikret i hoved og røv mod at blive udelukket fra at byde på projekter overalt i Europa – næsten uanset hvordan de opfører sig og hvor meget rod, de har i tingene. Erfaringen fra metrobyggeriet i København skræmmer.
  • Det er jo fuldstændig absurd, at vi ikke kan udelukke italienske firmaer, som ikke er optaget på den italienske såkaldte “hvidliste”, som dokumenterer, at der ikke er mafiaforbindelser eller anden økonomisk kriminalitet. End ikke et manglende såkaldt mafiacertifikat kan åbenbart begrunde en udelukkelse.
  • Pilen peger desværre på Vejdirektoratet. De har jo ikke krævet som betingelse, at de italienske firmaer, der ville byde på byggeriet af Storstrømsbroen skulle være optaget på hvidlisten eller være i besiddelse af et antimafiacertifikat. Nu har vi brug for at få en grundig gennemgang af sagen, så vi kan se hvornår det er kæden er hoppet af. Transportministeren bør tage en alvorlig snak med sine embedsmænd. Det er jo tilsyneladende kommet bag på Vejdirektoratet, at der fandtes sådan noget som hvidlister og mafiacertifikater.