Tvangsudflytning er forhastet og underfinansieret

Regeringen har netop præsenteret sin stort anlagte udflytningsplan. Mere af det samme, lyder det fra Enhedslistens Henning Hyllested, der ikke kan begribe, hvorfor regeringen ikke vil lære af erfaringerne fra første runde udflytninger.

Enhedslistens landdistriktsordfører, Henning Hyllested, siger:

• I Enhedslisten har vi ikke noget principielt imod, at man flytter arbejdspladser ud i landet. Men hvorfor har regeringen så travlt? Det her er både forhastet og underfinansieret. Det ender i praksis som en skjult nedskæringsmanøvre over tid.
  • Regeringen siger, at de vil lære af erfaringerne fra første runde udflytninger. Men det virker ærlig talt som tomme ord, for det her er mere af det samme. Jeg frygter, det ender ligesom sidst, hvor sagsbehandlingstiden er steget kraftigt i en række styrelser, fordi det er helt nye medarbejdere og en ny ledelse, der sidder med opgaverne. I sidste ende går det ud over de borgere, som ikke kan få deres sager behandlet. Vi har set det med økologiske landmænd, arbejdsskaderamte og mange andre.
  • Jeg begriber ikke, hvorfor regeringen har så travlt. Statsrevisorerne er jo i gang med en grundig evaluering af første runde, som kommer til sommer. Hvorfor ikke vente på, at første omgang udflytning var overstået, og så se hvordan det gik? For ærlig talt: Der er rigtig mange problemer forbundet med det her.
  • Regeringen har jo fuldstændig ret i, at vi har et delt Danmark. Sagen er bare den, at det er deres egne reformer, der har pustet til centraliseringen – særligt med kommunalreformen. Udflytning af arbejdspladser er en særdeles dyr løsning, hvis det handler om at kompensere for, at deres politik er slået fejl.
  •  Hvis meningen med regeringens udspil var at skabe liv og arbejdspladser i vores udkantsområder, så kan man undre sig over, at det er Aarhus og Odense, der løber med langt de fleste arbejdspladser i den her plan.
  • Jeg forstår ikke, hvorfor regeringen ikke bruger mere krudt på at få folk til at flytte med, når arbejdspladserne rykker. Det vil for eksempel være oplagt at give medarbejderne en jobgaranti.