EL om forsvarsforlig: Mere militær skaber ikke mere tryghed

• Det nye forsvarsforlig er en kæmpe udskrivning til flere soldater og nye kampfly. Men mere militær skaber ikke mere tryghed, det er bare voldsomt dyrt. Hvis vi i stedet investerede de milliarder af kroner i forebyggelse af krige og konflikter, ville det give langt mere fred og stabilitet.
  • Når der netop nu bliver hældt flere penge i Forsvaret, skal man huske, at det også skyldes købet af de milliarddyre nye kampfly. Jeg mener, det er helt forkert at bruge så mange penge på bombefly og med de seneste F-35 skandaler, skal vi nok også forvente en heftig ekstraregning.
  • Jeg er bekymret for, at oprustningen med en ny brigade på 4000 soldater, bidrager til et våbenkapløb mellem NATO og Rusland, som bestemt ikke er i Danmarks interesse. Vi burde i stedet arbejde for en gensidig forpligtende nedrustning omkring Østersøen. Vi skal jo netop undgå at konflikten udvikler sig til en regulær krig, og derfor er det så vigtigt at tænke sig om.