— Klima og energi, Miljø og fødevarer

Socialdemokraternes grønne udspil viser, hvad forskellen på en rød og en blå regering kan være

Socialdemokraterne har netop fremlagt deres grønne udspil. Enhedslistens politiske ordfører er positiv over for udspillet, men savner større ambitioner for transport og landbrug.

Pernille Skipper siger:

• Med Socialdemokratiets udspil kan vi se, at forskellen på en rød og en blå regering er det grønne. Det kan det i hvert fald være, hvis det her bliver til virkelighed. Selvom det ikke er alt fra vores ønskeseddel, der er kommet med, fortjener det virkelig ros. Det er vores ansvar at sikre kloden for kommende generationer, og gennemføres udspillet, vil det være vigtige skridt i den retning.
  • Hvis jeg skal sige noget kritisk om udspillet, er det, at socialdemokraterne ikke sætter tal på klimamålsætningerne. Det er helt nødvendigt. Og så må jeg indrømme, at de lader transporten og i særlig grad landbruget slippe for let. Det er her, hvor de store udfordringer er, og de svære valg skal tages. Men det skal ikke forhindre Enhedslisten i at være glade i dag.
  • Det grønneste i regeringens energiudspil har groft sagt været energiministerens slips, og det her fra socialdemokraterne har et ganske andet potentiale. Klimaet kan selvfølgelig ikke bruge ”bedre end de andre” til noget, men det er godt nok væsentligt nemmere for Enhedslisten at se sig selv og ikke mindst en løsning på klimakrisen i.