— Om Enhedslisten,

Skipper i folkemødetale: Enhedslisten er ikke sat i verden for at gøre Løkke eller Frederiksen til statsminister

Som reaktion på de seneste dages kaotiske parlamentariske situation opfordrer Pernille Skipper vælgerne til at fokusere på de enkelte partiers politik, når de står i stemmeboksen:

• Det er ikke nok at vælge mellem Løkke eller Frederiksen. Når der er opbrud, som der er nu, betyder det måske endnu mere, at man ikke kun stemmer på den ene eller den anden blok, men hvilket parti man sætter krydset ved.
  • Enhedslisten er ikke sat i verden for at gøre Løkke eller Frederiksen til statsminister. Vi er sat i verden for at gøre en forskel.

Pernille Skipper holdt tale på Folkemødets hovedscene lørdag den 16. juni klokken 13.10.

Læs hele talen her (PDF)

Øvrige citater fra talen

• Dansk Folkeparti er sure på Liberal Alliance. Liberal Alliance er sure på regeringen, især efter de selv er kommet med i den. SF er sure på Radikale, der blandt andet er sure på Dansk Folkeparti. Socialdemokraterne er sure på Enhedslisten, vi er sure på Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Og Alternativet er til yoga.
  • Så til Dansk Folkeparti: Ja, I må mene, hvad I vil. Jeg er ligeglad med, om I er stuerene. Det er også helt i orden, at I godt kan lide frikadeller, det kan jeg også. Men I ejer ikke Dannebrog. I ejer ikke Danmark. Det gør vi alle sammen. Også dem af os, hvis forældre kommer fra et andet land. Også dem af os, der ikke har boet her så længe.
  • De kalder sig selv den grønneste regering nogensinde. Men regeringens klimapolitik går kort sagt ud på at lade opvasken stå til de næste.