— Retspolitik

EL i skarp kritik af nyt nævn: reelt en kriminel lavalder på 10 år

Regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne har i dag indgået en aftale om et ungdomskriminalitetsnævn, der skal sanktionere børn helt ned til 10 år.

Enhedslistens socialordfører, Pernille Skipper, siger:

• Jeg er virkelig bange for, at der nu bliver indført et sanktionssystem over for ganske små børn, som reelt betyder, at den kriminelle lavalder bliver så lav som 10 år. Det er skræmmende, at partierne bag ikke har større forståelse for børn og tror, at de kan straffe og skræmme dem til at opføre sig ordentligt. Det syn på børn hører en svunden tid til.
  • I det nye system bliver helt små børn mødt af en dommer, politi, sanktioner og mulig indespærring. Samtidig vil de indføre et hårdt strafregime på de lukkede institutioner med overvågning og låste døre. Men vi taler altså om børn. Sådan skal de ikke behandles.
  • Børn skal opdrages, når de gør noget forkert. De skal støttes og hjælpes, ikke straffes som voksne mennesker. De har ikke lært endnu, hvad det vil sige at tage ansvar for egne handlinger. Det lærer vi dem med en massiv social og pædagogisk indsats – ikke ved at trække dem gennem et straffesystem.
  • Det går over min forstand, hvad pokker socialdemokraterne laver i den her aftale. Vi hører dem gang på gang tale om, hvordan de vil støtte og hjælpe børn. Og så er de hoppet med på en straffevogn ledt an af Dansk Folkeparti.