— Miljø og fødevarer

Enhedslisten efter historie om børnekræft: Forbyd pesticider nu

Det er i dag på et møde hos Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen kommet frem, at der er en mulig sammenhæng mellem pesticider og børnekræft.

Ifølge Enhedslisten står det lysende klart, at vi så hurtigt som muligt må indføre et forbud. Ministeren vil igangsætte en undersøgelse, men det kan vi ikke vente på, siger partiets politiske ordfører, Pernille Skipper. I stedet bør ministeren så hurtigt som muligt forbyde brug af de pågældende pesticider.

Pernille Skipper siger:

– Vi kan da på ingen måde vente på en undersøgelse. Senest i løbet af sommeren har der været mere end 250 vandværker, der må lukke på grund af skadelige pesticidrester i drikkevandet. Og nu er der indikationer for, at bare det at bo i nærheden af en mark, hvor der bliver brugt sprøjtegift, kan give børn kræft. Det er uhyggeligt.

– Når børn kan få kræft, hvis deres mødre under graviditeten har boet i nærheden af marker, der er blevet sprøjtet, så er det da helt hul i hovedet, at landmænd i morgen kan gå ud og fortsætte som om intet er hændt. Der er simpelthen ikke noget forretningsmæssigt argument, der kan trumfe almindelige menneskers ret til et giftfrit liv.

– Det er dejligt, at ministeren vil overveje et forbud. Men det går over min forstand, at ministeren vil vente, fordi det kun er foreløbige resultater. Hvis det endelige skulle vise sig, at de foreløbige resultater ikke holder stik, kan vi jo altid tillade det igen senere. Men vi kan ikke gamble og vente og se.