— Sundhed og psykiatri, Velfærd

EL: Både godt og skidt i Socialdemokraternes sundhedsudspil

Enhedslistens sundhedsordfører, Stine Brix, hilser nyt sundhedsudspil fra Socialdemokratiet velkommen, og siger:

– Det er positivt, at Socialdemokratiet anerkender, at der er et stort behov for at sikre en bedre bemanding på sygehusene. Overbelægning og dårligt arbejdsmiljø kan ikke løses med en strukturreform. Der skal ganske enkelt ansættes mere personale, når befolkningen bliver ældre og flere får kroniske sygdomme.

– Vi er helt enige med Socialdemokraterne i, at der ikke skal være brugerbetaling på kommunale akutpladser, vi har derfor også fremsat det som forslag, der skal behandles af Folketinget i løbet af efteråret.

– Vi er til gengæld uenige i Socialdemokraternes forslag om at indføre mere tvang for unge læger, når S foreslår, at unge læger skal arbejde i områder med lægemangel efter uddannelsen. I forvejen har ny uddannede medicinstuderende et år, hvor de bliver fordelt i hele landet og ikke selv har indflydelse på deres arbejdssted. Manglen på praktiserende læger skal i stedet løses ved at uddanne flere og gøre arbejdet i almen praksis mere spændende.